آرشیو برای: "اردیبهشت 1394"

آشنایی با شيخ جعفر كاشف الغطا

شیخ جعفر بن خضر مالکی، معروف به کاشف‌الغطاء "متوفای 1227 قمری و مدفون در کنار حرم علی بن ابیطالب(علیه السلام)" یکی از بزرگ‌ ترین علما و مراجع اوایل قرن سیزدهم هجری جهان تشیع بود. نسب وی به ابراهیم  بن مالک اشتر نخعی  می‌رسد.(سید محسن امین، أعیان الشیعه… بیشتر »

بازدید از نمایشگاه کتاب تهران

همزمان با برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ، معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه(س)  با همکاری واحد کتابخانه اقدام به برگزاری اردوی علمی جهت بازدید از این نمایشگاه  نمود . طلاب شرکت کننده در این اردو با حضور در نمایشگاه کتاب ،از سالن بخش… بیشتر »

برگزاری نشست علمی افزایش جمعیت

مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت اقدام به برگزاری نشست علمی با موضوع افزایش جمعیت نمود . در این نشست خانم حسینی کارشناس در زمینه افزایش جمعیت در سخنانی بحث در زمینه جمعیت را یک مبحث عمومی خواند که مربوط به بخش خاصی نیست و کاهش جمعیت مشکلی است که عواقب آن در… بیشتر »

ای خدا این درد را درمان مکن

ای خدا این درد را درمان مکن عاشقان­ را بی­سر و سامان مکن درد عشق تو دوای جان ماست جز بدردت درد ما درمان مکن از غم خود جان ما را تازه دار جز بغم دلهای ما شادان مکن خان و مان ما غم تو بس بود خان مانی بهر بی‌سامان مکن زآب دیده باغ دل سر سبزدار چشمهٔ این… بیشتر »

برگزاری مراسم گرامی داشت مقام معلم و استاد

مراسم گرامی داشت مقام استاد روز چهارشنبه 9 اردیبهشت ماه مصادف با ولادت امام جواد (ع) در نمازخانه مدرسه علمیه فاطمیه(س) با حضور حجت الاسلام و المسلمین لزومی موسس مدرسه و امام جمعه شهرستان پاکدشت برگزار گردید. در این مراسم پس از قرائت قرآن کریم و پخش سرود… بیشتر »

برگزاری دومین جلسه دانش آموختگان با موضوع نقش والدین در تربیت فرزندان

دومین جلسه دانش آموختگان مدرسه علمیه فاطمیه(س) با سخنرانی خانم کامشچی استاد مشاور مدرسه علمیه فاطمیه(س) پیشوا و  با موضوع نقش والدین در تربیت فرزندان برگزار گردید. در این جلسه خانم کامشچی در سخنانی به تبیین امیری فرزند در 7 سال اول زندگی پرداخت و از… بیشتر »

اولین نشست آسیب شناسی فضای مجازی

سومین جلسه دانش آموختگان با موضوع آسیب شناسی فضای مجازی با حضور حجت الاسلام و المسلمین هدایتی استاد حوزه و دانشگاه در  مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت برگزار گردید. در این نشست حجت الاسلام و المسلمین هدایتی در سخنانی به تبیین و تعریف واژه آسیب شناسی ،… بیشتر »

برگزاری اردوی زیارتی به قم

مدیریت حوزه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت از برگزاری اردوی فرهنگی تربیتی به شهر مقدس قم خبر داد. وی در این زمینه افزود: طلاب این مدرسه علمیه پس از هر نیمسال تحصیلی با هدف تجدید قوای علمی و معنوی و زیارت مرقد حضرت فاطمه معصومه(س)  و مسجد جمکران عازم شهر مقدس قم… بیشتر »

برگزاري کارگاه نگارش تحقیق پایانی

برگزاري کارگاه نگارش تحقیق پایانی زهرا وفايي نژاد ، مدير مدرسه علميه فاطميه(س) پاكدشت از بر پايي کارگاه آموزش نگارش تحقیق پایانی با هدف افزايش  توان علمي طلاب در انتخاب موضوع و نگارش تحقیق پایانی خبر داد. وي در اين زمينه خاطر نشان نمود: با توجه به نیاز… بیشتر »

آشنایی با شیخ کلینی

ثقة الإسلام كلينى‏ ثقة الإسلام، شيخ المشايخ، محمد بن يعقوب بن اسحاق كلينى رازى، از بزرگان شيعه در زمان غيبت صغری امام زمان(عج) و از بزرگترين محدثين شيعه در نيمه دوم قرن سوم و نيمه اول قرن چهارم هجرى است ، وی در زمان امامت امام حسن عسکری(ع) در روستایی به… بیشتر »

آشنایی با شیخ صدوق

   شيخ صدوق‏ محمد بن على بن حسين بن بابويه قمى، مشهور به« شيخ صدوق»، در سال 305 هجرى قمرى، در خاندان علم و تقوى، با تقاضاى كتبى پدرش از محضر امام زمان عجل الله تعالى فرجه و دعاى آن حضرت به جهت فرزند دار شدن وی در شهر قم ديده به جهان گشود. پدر بزرگوارش،… بیشتر »

حضرت زینب(سلام الله علیها) و پاسداری حریم ولایت

مقاله حضرت زینب (سلام الله علیها) عالمه و عقیله بنی هاشم  به نوبه خود تلاش وافری در پاسداری از میراث انبیاء که همان ولایت و امامت است، داشته و اقدامات فراوانی در این زمینه انجام داده است. راز ماندگاری و جاودانگی حادثه عاشورا، بر نقش عظیمی است که حضرت… بیشتر »

ولایت پذیری حضرت زینب (سلام الله علیها) نسبت به امام عصر خود امام حسین (علیه السلام)

چکیده  تاریخ اسلام تاریخی است که از حرکت انبیاء و اولیاء شکل گرفته مخصوصا زنان، در دیدگاه تشیع امامت و ولایت از اساسی‌ترین پایه‌های مکتب اسلامی است که امامان معصومین(علیهما السلام) رهبری جامعه را به عهده داشتند. و زنان نیز به دفاع و پشتیبانی از ولایت… بیشتر »

شخصيت اخلاقي و مبارزاتي حضرت زينب (س)

چکیده در اين تحقيق سخن از زينب (س) است و شخصيت اخلاقي و مبارزاتي ايشان. سخن از زينبي به ميان مي آيد كه نامي آشنا نه تنها براي شيعيان، بلكه براي همه تاريخ دانان، زني كه در تغيير مسير تاريخ بشريت نقشي اساسي و مهم ايفا كرده، از ديدي موجد، تاريخ جديد و در… بیشتر »

فراخوان مقاله شهید مطهری(ره)

واحد پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت به مناسبت گرامی داشت یاد و خاطره آیت الله شهید مرتضی مطهری فراخوان مقاله برگزار می نماید: *زندگی علمی شهید مطهری(ره)                              *زندگی سیاسی شهید مطهری(ره) *زندگی اخلاقی شهید مطهری(ره)         … بیشتر »

راه های دستیابی به عدالت اجتماعی از دیدگاه امام علی(علیه السلام)

چکیده مسأله « راه هاي دستيابي به عدالت اجتماعي » در جامعه يكي از مسائل مهم اجتماعي است. اسلام نيز به عنوان آخرين دين الهي به عدل و عدالت اهتمام زيادي دارد و يكي از اصول اعتقادي شيعه عدل است، بايد اين مسأله را از ديدگاه كسي بررسي كرد كه خود مظهر الهي… بیشتر »

تقوا در نهج البلاغه

چکیده     در این پژوهش اهتمام بر آن بوده که سیمایی کلی و جامع از تقوا و پرهیزکاری که تا حدی در بر گیرنده جوانب و ابعاد مختلف آن باشد ، تصویر شود ؛ سعی شده است این موضوع از موضع   نهج البلاغه بررسی شود. درباره تقوا کتاب مستقل کمتر دیده می شود و بیشتر در… بیشتر »

اقدامات امام علی (علیه السلام) در موضع سیاست و قدرت

چکیده  عنوان اين تحقيق ،اقدامات امام علي عليه السلام در موضع سياست و قدرت است . بي ترديد جهان بيني اسلامي شامل عنصر سياست است . مروري بر اصول ، ارزش ها و احکام اسلامي  آميختگي اين دين را با مقوله سياست براي براي هر پژوهش گري آشکار مي سازد . در اين ميان… بیشتر »

سیره اجتماعی حضرت زهرا(سلام الله علیها)

فاطمه اطهر دختر رسول خدا احیاگر شخصیت و حقوق زن بوده و بزرگترین شخصیت جهان بشریت است. شخصیتی که علاوه بر فرزند پیامبر بودن، از ارزش والایی برخوردار است. بانویی که الگو و نمونه کامل برای زنان مسلمان می باشد. زنان امروز اگر خواهان سعادت و پیشرفت هستند،… بیشتر »