آرشیو برای: "مهر 1394"

فراخوان مقاله رسانه های نوین و خانواده

واحد پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت برگزار می نماید: فراخوان مقاله رسانه های نوین (ماهواره، اینترنت، شبکه های اجتماعی و پیام رسان های اینترنتی و...) • عوامل تاثیرگذار در ازدواج با رویکرد رسانه های نوین • ارائه راهکار های مقاوم سازی دینی و اخلاقی در… بیشتر »

شیوه نامه مقاله نویسی

برخی  از اجزای مقاله علمی عنوان  و چکیده است که در زیر به شرح بیشتر آن ها پرداخته شده است: عنوان: پختگي عنوان، حاكي از توان علمي نويسنده است و عنوان نامناسب ارزش مقاله را كم می کند. اين عنوان ناظر به مسأله تحقيق و پرسش اصلي است. همچنين پوشش‏ دهنده ي… بیشتر »

نقش غفلت در لغزش‌های انسان و راه های درمان آن

چکیده هدف خداوند از خلقت انسان به عنوان اشرف مخلوقات رسیدن او به عبودیت و لقا الله است و به همین دلیل با فرستادن انبیاء و اولیاء و به خصوص و اهل بیت (علیهم السلام) کامل ترین دین برای انسان‌ها تا روز قیامت و بهترین برنامه برای زندگی و حیات فردی و اجتماعی… بیشتر »

بررسی فتنه های به وجود آورنده حادثه عاشورا ( و راه های مقابله با فتنه)

چکیده از روزی که خداوند انسان را آفرید همواره وی را مورد آزمایش قرار داد، پیامبران نیز که مقرب درگاه الهی بودند در معرض آزمایش و بلا قرار گرفتند. فتنه علاوه بر آزمایش معانی دیگری نیز دارد که در این تحقیق، معانی مختلف فتنه از منظر قرآن و احادیث مورد… بیشتر »

جامعه صالح، ويژگي‌ها، راه‌های اصلاح جامعه از ديدگاه قرآن

چكيده: از ديدگاه قرآن، علاوه بر فرد فرد انسان‌ها، مجموع انسان‌ها كه به اصطلاح به آن جامعه گفته مي‌شود بايد در مسير كمال و سعادت بشر قرار داشته باشد و همانطور كه انسان صالح به صلاح و رستگاري خواهد رسيد، جامعه اي به رستگاري و سعادت مي رسد كه صالح باشد. از… بیشتر »

آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر

چكيده: يكي از نيروهاي كنترل كننده انسان « نظارت ملي » است و به عبارت قرآن كريم « امر به معروف و نهي از منكر» امر به معروف و نهي از منكردر رديف نماز ،روزه ، زكات، خمس، حج ، جهاد واقع شده است . يعني از جمله فروع دين است و قرآن به اندازه اي بر آن تاكيد… بیشتر »

مسابقه پژوهشی 2

با توجه به کتاب اسرار نویسندگی (ره پویان پژوهش 2) نوشته سید حسین اسحاقی به سوالات پژوهشی زیر پاسخ دهید: سوالات مسابقه : 1- چکیده مقاله باید چه مواردی را در بر داشته باشد؟ 2- یک مقدمه خوب شامل چه مواردی است؟ 3-عمده ترین مباحث بدنه یک مقاله را چه چیزی در… بیشتر »

جایگاه خانواده در اسلام و فمینیسم

چکیده گرایش های مختلف فمینیستی با هدف دفاع از حقوق زنان و رهایی از ستم وارده به آنان و رساندن به آزادی فردی و اجتماعی، زنان را قعر بی هویتی و ستم بیشتر فرو بردند و از آنجا که زنان نقش مهم و اصلی در بنیان خانواده را دارند، با گرایش به سمت این تفکرات موجب… بیشتر »

17 مهرماه روز خانواده

خانواده خانواده به معنی خاندان1 ، اهل خانه ، اهل البیت ، دودمان آمده است و واحدی که شامل پدر و مادر و فرزندان آنان است. در برخی تعاریف آمده است : « خانواده عبارت است از‌يک واحد اجتماعی که از ازدواج‌يک زن و‌يک مرد به وجود مي‌آید و فرزندان حاصل از آن… بیشتر »

استکبار از منظر قرآن کریم

چکیده استکبار از جمله مسائل اخلاقی، سیاسی می باشد که قرآن کریم در آیات روشنگر خود به آن پرداخته است و جوامع و افرادی را که دچار این مشکل شده اند را یادآور شده است. و نه تنها از جوامع و افراد مستکبر یاد می کند که ویژگی های آنها را نیز بر می شمرد اعم از… بیشتر »

شفاعت، شبهات آن از دیدگاه وهابیت و پاسخ شیعه به آن‌ها

چکیده شفاعت از اصول مسلم اسلام است که همه طوایف و فرق اسلامی به پیروی از آیات قرآن وروایات، آن را پذیرفته اند هر چند در نتیجه شفاعت با هم اختلاف نظر دارند. شفاعت این است که انسان گرامی که نزد خداوند از قرب و مقامی برخوردار است ، از خداوند متعال خواهان… بیشتر »

بررسی نحوه و علل غصب فدک ( از رحلت پیامبر اکرم (ص) تا شهادت حضرت زهرا (س) )

چكيده از روزي كه سرزمين فدك به امر خاص خداوند به حضرت زهرا (س) تعلق گرفت . فدك چراغي شد كه هرگز خاموش نشد و نخواهد شد، وغصب آن مسئله‌ است عظيم كه تا ابد كسي نمي تواند آن را كوچك تلقي كند . با بیان و روشن نمودن بعضی از مطالب مربوط به سرزمین فدک ، به از… بیشتر »

حج از ديدگاه قرآن و سنت

چكيده حج باشكوهترين جلوة توحيد نقطة اوج ايمان، رايت بلند و پرچم جاودانه اسلام، ذخيره بزرگ الهي براي همة انسانها و رمز عزت و اقتدار و عظمت مسلمين جهان است. حج يكي از اركان دين فريضه‌اي بزرگ و عبادتي بس تأثيرگذار در جسم و جان مؤمنان است در اين تحقيق كوشش… بیشتر »

بیانیه به مناسبت فاجعه خونین در منا

بسم الله الرحمن الرحیم ( انا لله و انا الیه راجعون) فاجعه تلخ و تأسف‌بار سرزمین منا در مکه مکرمه را که موجب درگذشت و مصدومیت بسیاری از حجاج بیت‌الله الحرام از کشورهای مختلف اسلامی در روز عید عظیم قربان شد را به پیشگاه حضرت ولی عصر(عج) ،مقام معظم رهبری… بیشتر »

بازدید از کتابخانه امام جعفر صادق(ع) پاکدشت

همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس ، معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه(س) با همکاری واحد کتابخانه اقدام به برگزاری اردوی علمی جهت بازدید از کتابخانه امام جعفر صادق(ع) نمود . شرکت کنندگان از طلاب پایه اول و جدیدالورود به حوزه بودند که در جهت آشنایی آنان با محیط… بیشتر »