ماوراء طبيعت

ماوراء طبيعت


فاطمه کاشانی نژاد


دقت كرده ايد؟ ! در هواي سرد زمستاني يك چاي داغ خوردن عجب مي چسبد ! ! ! يا فكر كنيد وقتي كه خسته از كارهاي سخت روزانه نشسته ايد، ناگهان بهترين دوستتان با دو عدد بستني به ديدنتان بيايد و كلي با هم بگوييد و بخنديد

بعضي وقتها آدم آنقدر گرفتار طبيعت و ماده مي شود كه دوست دارد حالتي ماوراء طبيعت و به قول معروف حالتي معنوي را تجربه كند. اينجاست كه هر كس به زعم خود سراغ معنويت را مي گيرد تا پيدايش كند  و با خود مي گويد در اين هواي سرد مادي چقدر معنويت مزه دارد! يكي اين معنويت را در مسجد مي يابد؛ آن ديگري در امامزاده محلشان، كسي در دستگيري والدينش و ديگري در نوازش يتيم و خلاصه هر كس در راهي آن را  مي جويد تا بدان برسد و اندكي در هواي خوش ماورايي تنفس كند. بگذريم كه بعضي نا بلدهاي نپرسيده راه آن را در جايي جستجو مي كنند كه نيست و گاهي پيش از نجات در همان فضاي ساختگي و دروغين از معنويت خفه    مي شوند!

نظر شما چيست؟ معنويت چقدر در زندگي همه و ما طلاب نقش دارد؟

اگر نظر حضرت امام خميني (رضوان الله تعالي عليه) را بپرسيد، ايشان اصلاح امور مادي و طبيعي انسان را هم از سامان گرفتن معنويات او معرفي كرده بويژه در توجه دادن علما و طلاب بدين مهم مي فرمايند:

«علماي بلاد هم هر جا هستند و خصوصا در حوزه هاي علميه، بايد همه ي جهاتي كه اهل علم را، آنهايي كه تازه آمدند و مشغول درس خواندن هستند، آنها را به خداي تبارك و تعالي

نزديك مي كند و علاقه مند مي كند،    همه ي آن جهات را بايد حوزه ها داشته باشند. حوزه ها بايد،جهات اخلاقي را،

درس اخلاق داشته باشند، نه يكي، نه دو تا، ده تا، بيست تا، درس اخلاق داشته باشند. تربيت كنيد اينهايي كه وارد در حوزه ها هستند را تربيتي كه وقتی از اين عالم هجرت كنند،

توجه به ماوراي اينجا بكنند، روحاني باشند؛ يعني روح باشند؛ يعني توجه به ماوراي طبيعت داشته باشند. از اول قدم ها كه برداشته مي شود، براي آن طرف برداشته بشود، وقتي اين طور شد، اين جا هم درست مي شود. آن كسي كه جهات معنوي خودش را تقويت كرد، آن كس در جهات طبيعي هم قوي مي شود».

ايشان همچنين در لزوم انتخاب استاد اخلاق و اهميت جلسات وعظ و خطابه مي فرمايند:

«استاد اخلاق براي خود معين نماييد، جلسه ي وعظ و خطابه و پند و نصيحت تشكيل دهيد، خودرو نمي توان مهذب شد، اگر حوزه ها همين طور از داشتن مربي اخلاق و جلسات پند و اندرز خالي باشد، محكوم به فنا خواهد بود. چطور شد كه علم فقه واصول به مدرس نياز دارد، درس و بحث مي خواهد، براي هر علم و صنعتي در دنيا استاد لازم است، لكن علوم معنوي و اخلاقي به تعليم و تعلم نيازي ندارد، و خودرو و بدون معلم حاصل مي گردد؟! كراراٌ شنيده ام سيد جليلي، معلم اخلاق شيخ انصاري بوده است».

اي بيخبر بكوش كه صاحب خبر شوي                                    تا راهرو    نباشي   كي راهبر  شوي

در مكتب  حقايق  پيش اديب  عشق                                 هان اي پسر بكوش كه روزي پدر شوي

دست از مس وجود چو مردان ره بشوي                               تا كيمياي  عشق بيابي و زر شوي

حافظ شیرازی

  • رضا ياراحمدي
    نظر از: رضا ياراحمدي
    1390/04/04 @ 06:13:56 ب.ظ

    رضا ياراحمدي [بازدید کننده] 

    با سلام
    چرا حوزه هاي علميه خواهران در اينترنت اين قدر كم كار هستند؟

  • نظر از: پشتیبانی 2 کوثر بلاگ
    1390/04/04 @ 12:08:00 ب.ظ

    پشتیبانی 2 کوثر بلاگ [عضو] 

    سلام با تشکر از اطلاعاتی که ارائه نمودید . انشاالله همیشه موفق باشید

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.