آيه الكرسي ،منبع عظیم معرفت

آيه الكرسي ،منبع عظیم معرفت

 

معصومه معالی

 

قرآن كريم به عنوان منبع عظيم معرفت و اسرار آفرينش سرشار از  ابوا ب رحمت و هدايت است ابوابي كه هر كدام از آنها مي توانند وسيله هدايت و سعادت خيل بي شماري از انسانهاي سر گشته در اين عالم شوند بي ترديد كساني كه چشم دل به روي حكمتها و پيام هاي آسماني قرآن كريم باز كنند و خالصانه به دعوت حق گوش فرا دهند ، سابقون در هدايت و سعادتند ، سعادتي كه همه ملائك و زمينيان بر آن غبطه خوردند . اين ها همه مقدمه اي بود بر اين كه با انديشه و بينش برتر آيات قرآن نگريسته و به تفسير آن بپردازيم ، همانا  آيه الكرسي مهمترين و با عظمت ترين آيه قرآن است ، شان و منزلت اين آيه همچون نگيني پر بها در ميان ساير آيات قرآن جلوه نمايي مي كند و مي درخشد .

 الف ) وجه تسميه آيه الكرسي : علت نام گذاري آن آيه به ايه الكرسي چيست ؟

وجود كلمه مباركه كرسي در اين آيه شريفه ، موجب شد كه به آيه الكرسي

معروف شود . ب ) كرسي به چه معناست ؟

 1- كرسي از ريشه ( ك ر س ) در لغت به معناي اتصال دادن يك ساختمان 

2- اصل و اساس و گاهي نيز پيوستن و تركيب مي آيد .

3-بر چيزي كه بر آن مي نشينند ( تخت ) نيز كرسي اطلاق مي شود .

اما در اصطلاح ، كرسي را داراي سه معنا دانسته اند كه به آنها مي پردازيم:

1-علم الهي جسم بزرگي كيهاني كه زمين و ساير اجرام آسماني را در بر مي گيرد

2- قدرت و سلطه الهي

3- پيام آيه الكرسي چيست ؟

مفسرين قرآن معتقدند هر آيه ، علاوه بر موضوعات از قبيل شان نزول ، تفسير ، مباحث راوي و… داراي يك يا چند پيام نيز  مي باشد . پيام هايي كه مي توان با تدبير در آنها به حقيقت و علت اصلي نزول آن آيه پي برد .

آيه الكرسي همانند ساير آيات قرآن پيام هايي دارد كه اين پيام ها همواره مورد توجه وبحث مفسرين و محققين علوم اسلامي بودهاند . مهم ترين پيامي كه مي توان از آن استنباط نمود پيام توحيد و يگانه پرستي است.

آيه الكرسي پيام (قيوميت حق بر جهان هستي و پيام تسليم بندگان در

برابر اراده و قدرت لايزال خداوند است)  

پيام ديگري كه در اين آيه نهفته است (پيام اقرار به وسعت قلمرو و دانش الهي و اظهار عجز و ناتواني در برابر علم بي پايان اوست يعلم ما بين ايديهم و ما في انفسهم و لا يحيطون بشي من علم الا بما شاء )

آيه الكرسي ، اعظم آيات قرآن و پربهاترين در اين صدف گران بهاست. چنان كه رسول گرامي اسلام فرمودند :« ان اعظم آيه في القرآن آيه الكرسي»

در تفسير مجمع البيان روايت بسيار جالبي از ابي بن بعلك نقل شده است كه پيامبر (ص) به او فرمود : « يا ابا المنذر اي آيه في كتاب الله اعظم قلت الله لا اله الا هو الحي القيوم » قال فضرب في صدري ثم قال ليهنئك ايعلم والذي نفس محمد بيده ان لهذه الايه للسنا و شفتين تقدس الملك عند ساق العرش » اي ابا منذر كدام آيه در كتاب خدا بزرگوارتر و شريف تر است ؟ عرض كردم « الله اله الا هو الحي القيوم »

 دست بر سينه زده و فرمود :« دانش بر تو گوارا باد سوگند به كسي كه جان محمد در دست اوست اين آيه داراي دو زبان و دو لب است كه در پايه عرش الهي تسبيح و تقديس خدا مي گويند » در تفسير اين روايت مي توانيم دو وجه را در نظر بگيريم اول اينكه همانگونه كه پيامبر (ص ) تصريح فرمودند خداوند اين آيه شريفه را مامور تسبيح و تقديس خويش نموده باشد و دوم اينكه منظور پيامبر ( ص) آ ن بوده كه چون در آيه

الكرسي مفاهيم بلند توحيدي و از جمله صفات قدسي باري تعالي وجود دارد و به علت اين مسلمين با آيه شريفه در هر لحظه و ساعت بارها و بارها صداي مسلمانان با نواي دل انگيز آيه الكرسي به عرش مي رسد كه همين امر تجلي تقديس حضرت احديت مي باشد .

فوايد آيه الكرسي

1-محفوظ ماندن از بديها و ناراحتي ها   

 خواندن این  آیه انسان را از آفات و بدی ها و شرور محافظت می کند و موجب سلامت روح و جسم او می گردد . و ناراحتی و غم را از انسان می

زداید . از امام باقر  (ع) نقل است که فرمود : « من قرا آیه الکرسی مره صرف الله عنه الف مکروه من مکاره الدنیا و الف مکروه من مکاره الاخره اسیر مکروه الدنیا الفقر و اسیر مکروه الاخره عذاب القبر » « کسی که آیه الکرسی را یک بار بخواند خداوند از او هزار بدی و ناگواریهای دنیا و هزار

 بدی و ناگواری آخرت را از او دور     می کند . » که آسان ترین ناگواری دنیا دنیا فقر و آسان ترین ناگواری آخرت عذاب قبر است .

2- رسیدن به بهشت

3- دور کردن شیطان

4- ارتقاء درجه و کسب ثواب

5- دوری از جهنم ؛ « امام صادق (ع) می فرمایند :«کسی که در حال سجده آیه الکرسی بخواند هیچ گاه داخل آتش جهنم نخواهد شد .»

6- بهره برداری از دعای فرشتگان

7- محافظت از مال ؛ حضرت علی (ع) فرمودند : « هر کس قبل از طلوع خورشید یازده مرتبه سوره توحید و اناانزلنا و آیه الکرسی را بخواند ، خداوند مالش را از هر زیان و خطری حفظ می کند .

8- برآورده شدن حاجات

9 رهایی از ترس وحشت

10- امنیت

11- سلامت خواب

12- امان ماندن از فلج و آسیب های حیوانات

13- دفع چشم زخم

14 محافظت از جنین در شکم مادر.

 

 

  • سلیم
    نظر از: سلیم
    1390/08/28 @ 10:12:15 ب.ظ

    سلیم [بازدید کننده]

    خوب بود

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.