بررسی نحوه و علل غصب فدک ( از رحلت پیامبر اکرم (ص) تا شهادت حضرت زهرا (س) )

چكيده
از روزي كه سرزمين فدك به امر خاص خداوند به حضرت زهرا (س) تعلق گرفت . فدك چراغي شد كه هرگز خاموش نشد و نخواهد شد، وغصب آن مسئله‌ است عظيم كه تا ابد كسي نمي تواند آن را كوچك تلقي كند .
با بیان و روشن نمودن بعضی از مطالب مربوط به سرزمین فدک ، به از بین بردن تعدادی از تردیدها و سوال ها کمک شده ، زیرا برخی می خواهند وانمود می کنند که در باره مساله فدک ، در حالتی از شک و تردید به سر می برند که همین مسآله موجه بروز اختلافاتی گردیده که هنوز هم دامنگیر امت اسلامی است .
در زمينه مسئله فدك نوشته هاي بسياري تدوين شده تا راهيان نور را به راحتي طي طريق كنند ، تعداد كتابهاي مستقلي كه در اين زمينه تأليف شده بيش از 230 كتاب است ، و هنوز جاي گفتار بيشتر و تفسير افزون در باره غصب فدك و خطابه حضرت وجود دارد ؛ كه در اين تحقيق سعي شده است از موضعي اسلامي و متعادل اين موضوع بررسي شود . روش اين تحقيق تحليل – توصیفی است و براي جمع آوري مطالب از روش كتابخانه اي استفاده شده است كه اين تحقيق در چهار فصل ارائه گرديده است .
سرزمين فدك بعد از فتح غزوه خیبر ، جزء اموال خالصه پيامبر خدا (ص) گردید، سپس طبق دستور خداوند متعال به حضرت زهرا (س) اعطاء شد . پس از اعطاء شدن فدك به حضرت زهرا (س) ، حکام دولتي نماينده حضرت زهرا (س) را از آن سرزمين اخراج نمودند كه اين خود عاملی برای به وجود آمدن اقداماتي از سوي حضرت زهرا (س) براي باز گرداندن اموال خود شد كه اين امر در طول تاريخ فدك به عنوان شاهدي محكم در دست شيعيان حضرت زهرا (س) قرار گرفت ، حضرت زهرا (س) اين درك قوي را بدست دوستان خود سپرده تا در هر كجا و هر زمان نشان دهند كه نسبت به مقام عصمت كبري بي تفاوت نيستند .
علت هاي فراواني دشمنان را براي غصب نمودن سرزمين فدك وا داشت . كه در اين تحقيق به علل هاي مختلف آن از جمله علل سياسي ، ديني- اخلاقي و اقتصادي آن بیان شده است . حضرت زهرا(س) بعد از آن که پی برد با ارائه سند و مدرك نمي تواند دشمنان را به بازگرداندن حق خود وادار كند به مسجد رفتند و با ايراد خطبه هاي كوبنده چهرة واقعي دشمنان را براي عموم مردم نمايان كردند و از آنان ياري طلبيدند ولي پس از نااميدي از ياري مردم و رويارويي با ظلم و ستم هاي دشمنان ، به بستر بيماري افتادند و بعد از تحمل دردها و سختي ها به مقام رفيع شهادت نائل شدند .
بعد از شهادت حضرت زهرا (س) و بعد از سپری شدن دوران سه خلیفه ، در زمان خلافت امیرالمومنین علی (ع) با این که حضرت می توانست حق غصب شده اهل بیت را به آن ها برگرداند ، چنین نکرد . در زمان معاویه این سرزمین به سه بخش شد تا این که در سال 64 هجری به دست سخت ترین دشمن اهل بیت (ع) مروان بن حکم رسید و بعد از او عمر بن عبدالعزیز بن مروان قرار گرفت و او فدک را به فرزندان حضرت زهرا (س) برگرداند و در زمان عباسیان ، نیز این سرزمین بنابر نوع خلیفه و سیاستمداران هر روز بازیچه دست آنان بود و آن را دست به دست می گرداندند . این سرزمین در حال حاضر در شمال غربی مدینه به نام «الحائط» شناخته شده و حکومتی بر آن مالکیت ندارد ، و نمی توان گفت در چه زمانی از تسلط حکومت ها بیرون آمده است . اطراف این سرزمین را دولت سعودی با سیم خاردار پوشانده و از ورود افراد متفرقه ممانعت به عمل می آورد .
نتیجه این كه ، فدك در آن زمان براي هر دو طرف يك وسيله بود و از جنبه شخصي و ارزش اقتصادي آن ، چندان اهميتي نداشته ، ولي در يك مقطع تاريخي به موضوع مورد اختلاف ميان دختر پيامبر و خليفه مسلمانان تبديل مي شد و ارزش سياسي یافت ، كه نشانگر رويارويي دو نوع طرز تفكر در جامعه مسلمانان ، پس از رحلت رسول اكرم (ص) شد . از اين ديدگاه ، واقعه فدك بر مبناي شخصيت هايش قابل تكرار است و شايد به همين دليل است ، كه خاطرة فدك هم در حال حاضر در زيارات و مراثي زنده نگه داشته شده است .
کلید واژه ها : فدک ، غصب ، خطبه حضرت زهرا (س)

تحقیق پایانی طلبه فارغ التحصیل حوزه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت

استاد راهنما: سرکارخانم ایمانی

استاد ارزیاب: سرکار خانم نیکوبرش

تاریخ دفاع: 87/12/10

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.