حج از ديدگاه قرآن و سنت

چكيده
حج باشكوهترين جلوة توحيد نقطة اوج ايمان، رايت بلند و پرچم جاودانه اسلام، ذخيره بزرگ الهي براي همة انسانها و رمز عزت و اقتدار و عظمت مسلمين جهان است. حج يكي از اركان دين فريضه‌اي بزرگ و عبادتي بس تأثيرگذار در جسم و جان مؤمنان است در اين تحقيق كوشش شده، بررسي و جستجو در مورد فلسفة حج و بعضي از اعمال و آثار آن پرداخته شود. كه اين تحقيق تشكيل شده از 5 بخش كه فصل اول آن شامل كليات است كه در كليات پرداخته شده به مقدمه‌اي در مورد حج و سابقة پژوهش تحقيق و همچنين انگيزه و ضرورت و اهداف تحقيق.
اما فصل دوم كه حج و ماهيت آن است در مورد تعريف و مفهوم واژة حج بحث شده و اينكه حج به معناي قصد خانة كعبه يا عمل به احكام آن است و همچنين به معناي بسيار رفت و آمد كردن، آهنگ كردن، باز داشتن، به جراحت ميل فرو بردن به جهت معالجه، غلبه كردن كسي به حجت، قصد طواف كردن كعبه به نيت عبادت و … است.
در اين فصل آمده كه كلمة حج در قرآن، بيش از10 مرتبه تكرار شده و آيات آن بيان شده است. و همچنين در اين فصل جايگاه حج در اسلام و اينكه حج بر سه قسم است حج تمتع، حج قرآن و حج افراد و همين‌طور زمان حج و عمره بيان شده است. در آخر اين فصل به منابع دستيابي به فلسفه و اسرار حج پرداخته شده است.
اما فصل سوم، حج از ديدگاه قرآن است كه به بررسي آيات در مورد حج و بعضي از اعمال آن و تفاسير آن آيات پرداخته شده ابتدا آياتي كه در آن كلمة حج آمده است بيان شده سپس آيه‌اي در مورد كعبه و بعد از آن چگونگي ساخت كعبه و تعمير چندبارة آن از زمان حضرت ابراهيم (ع) تاكنون پرداخته شده است. بعد از آن تفسير آيات 26 تا 28 سورة حج از چند كتاب از جمله مجمع‌البيان و تفسير نمونه و احسن‌الحديث و الميزان بيان شده است.
اما فصل چهارم، حج از ديدگاه سنت است كه به احاديث و روايات در مورد فلسفة حج پرداخته شده روايات زيادي در مورد حج از ائمه معصومين بيان شده است كه اين نشانة برتري و عمق بالاي حج است. در اين فصل روايات مربوط به حج (نه همة روايات بلكه فقط رواياتي كه در حد توان محقق بود) بيان شده و همچنين به فلسفة حج، فقرزدايي حج، پاك شدن گناهان با حج، چيزهايي كه حج با آن كامل مي‌شود و تعطيل كردن حج و انواع حج و عاقبت حج و … از ديدگاه روايات پرداخته شده است.
همچنين به اسرار مناسك حج از ديدگاه امام سجاد و امام صادق (ع) بيان شده كه امام سجاد (ع) در ضمن يك گفتگو و صحبت با فردي به نام شبلي اسرار مناسك حج را بيان مي‌فرمايند.
و همچنين امام صادق (ع) در ضمن روايتي اسرار و دقايق حج را بيان مي‌فرمايند و اما فصل پنجم كه به آثار حج از نظر معنوي و روحاني و عبادي و عرفاني و انساني و اجتماعي و سياسي و اقتصادي پرداخته است.
و در آخر نتيجه‌گيري بيان شده و بعد از آن منابعي كه از آنها در اين تحقيق استفاده شده بيان شده است.

تحقیق پایانی طلبه فارغ التحصیل حوزه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت

استاد راهنما: آقای مهدی رفیعی 

استاد ارزیاب: سرکار خانم نیکوبرش

تاریخ دفاع: 85/4/15

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.