موضوع: "چکیده تحقیقات پایانی"

آثار فردی و اجتماعی فقر و راه‌کارهای مقابله با آن

چکیده
بحث فقر از مباحث اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی است، مسأله فقر از غامض ترین مباحث اقتصادی شمرده می‌شود که از قدیم تا به امروز ذهن آدمی را به خود مشغول داشته است. انسان برای اینکه زنده بماند و زندگی کند نیازمند به سرمایه و تمکن مالی است و زمانی می‌تواند به امکان مالی برسد که جامعه به تعادل و توازن اقتصادی برسد با بررسی آیات و روایات می‌توان با فلسفه و ریشه فقر آشنا شد و آثار سوء آن را به خوبی دریافت و راهکارهای مناسبی نیز برای مقابله با آن پیدا کرد.
این تحقیق از نظر هدف کاربردی و شیوه تحقیق به صورت توصیفی- تحلیلی و شیوه جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای است که در سه فصل ارائه گرده است.
فقر به معنای ناداری و ناچیزی است و فقیر به کسی گفته می‌شود که مال کافی برای رفع نیاز و حاجتش نداشته باشد. در متون اسلامی به اقتصاد و معشیت خانواده اهمیت خاصی داده شده است. زمانی که انسان دچار فقر شود در ارتباط خود با خداوند و سایر افراد دچار مشکل می‌شود. از این رو با آگاهی از ریشه و اسباب فقر با رجوع به آیات در صدد آن بر می‌آییم که راه‌کارهایی مناسب برای مقابله با فقر ارائه دهیم تا جامعه اسلامی به تعادل اجتماعی برسد.
کلید واژه: فقر، فقیر، غنی، تمکن مالی، معشیت، تعادل اقتصادی، مسکین

تحقیق پایانی طلبه فارغ التحصیل حوزه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت

استاد راهنما: سرکارخانم جزایری

استاد ارزیاب: سرکارخانم خدایی

تاریخ دفاع: 92/11/24

بررسی اوصاف و ویژگی های بهشت و بهشتیان در آیات وروایات

چکیده
بحث پیرامون زندگی پس از مرگ و جهان دیگر همواره مورد توجه انسان ها بوده است . این که سرنوشت نهایی زندگی انسان به کجا ختم می شود و انسان ها چگونه و کجا نتیجه اعمال خود در این دنیا ، را خواهند دید ، از مسائل مهم زندگی بشر می باشد . با بررسی آیات قرآن کریم و روایات ماثوره از ائمه معصومین می توان دریافت که ؛ بهشت با نعمت های فراوان آن ، جایگاه ابدی پرهیزگاران و نیکوکاران است . در واقع انسانهای صالح و مومن نتیجه و پاداش اعمال نیک خود را در بهشت خواهند دید . لذا وقتی که ویژگی ها و اوصاف بهشت و بهشتیان در آیات و روایات مطرح می شود ، برای مومنین و معاد باوران انگیزه ایجاد می کند تا با انجام کارهای نیک بتوانند بهشت را به دست آورده و در زمره افراد صالح و بهشتی قرار بگیرند .روش این تحقیق ، توصیفی – تحلیلی است و روش جمع آوری اطلاعات هم به صورت کتابخانه ای می باشد که در سه فصل ارائه گردیده است .
دین اسلام که آخرین و کاملترین دین آسمانی است ، اصل معاد را از ارکان و اصول جهان بینی خود شمرده و آثار ایمان به آن را بیان می کند . همچنین با براهینی مانند برهان عدالت ، برهان رحمت و … اصل معاد را اثبات می نماید . از بحث های دیگر معاد ، بحث پیرامون کیفیت معاد از لحاظ روحانی و جسمانی بودن است که از سوی متکلمان و فیلسوفان مورد توجه قرار گرفته است .آیات قرآن کریم و روایات ، چهره و ویژگی های بهشت را بیان نموده و تمام مباحث مربوط به آن را مانند خلقت کنونی بهشت ، درهای آن ، نعمت های جسمانی حسی و نعمت های روحانی و معنوی ، به خوبی ترسیم نموده است .همچنین ویژگی های بهشتیان ، عوامل بهشتی شدن از قبیل ایمان و عمل صالح ، تقوا ، صدق و راستی و احسان و نیکوکاری و … در آیات و روایات اسلامی بیان شده است .بنابراین نعمت های بهشتی هر دو بعد وجودی انسان و نیازهای او را پاسخ می دهند . هم وجود مادی انسان و هم بعد معنوی آن ، خداوند این همه نعمت را در بهشت مهیا کرده تا افراد نیکوکار و پرهیزگار ، به پاداش اعمال نیک خود که در این دنیا انجام دادند ، برسند .
کلید واژه : معاد ، بهشت ، بهشتیان .

تحقیق پایانی طلبه فارغ التحصیل حوزه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت

استاد راهنما: سرکارخانم جزایری

استاد ارزیاب: سرکارخانم خدایی

تاریخ دفاع: 92/11/24

نقش غفلت در لغزش‌های انسان و راه های درمان آن

چکیده
هدف خداوند از خلقت انسان به عنوان اشرف مخلوقات رسیدن او به عبودیت و لقا الله است و به همین دلیل با فرستادن انبیاء و اولیاء و به خصوص و اهل بیت (علیهم السلام) کامل ترین دین برای انسان‌ها تا روز قیامت و بهترین برنامه برای زندگی و حیات فردی و اجتماعی او را فراهم آورده است .
خداوند متعال اگر می‌خواست انسان به غفلت زندگی کند، به او مواهبی چون عقل، فطرت، وجدان و دین الهی را عنایت نمی‌فرمود چراکه با غفلت تمام این مواهب عبس و بیهوده است .
اگر انسان زندگی خود را در غفلت به سر برد دچار عواقب شومی مانند دوری از خدا ،قساوت قلب ،فساد اعمال وهلاکت انسان را به ارمغان حواهد آورد.
این تحقیق از جهت هدف یک تحقیق کاربردی است و روش تحقیق آن به شیوه توصیفی- تحلیلی است و روش جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه‌ای است که در سه فصل ارائه گردیده است.
واژگان کلیدی: غفلت، لغزش، ذکر

تحقیق پایانی طلبه فارغ التحصیل حوزه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت

استاد راهنما: سرکارخانم حاجیان

استاد ارزیاب: سرکارخانم خدایی

تاریخ دفاع: 93/2/3

بررسی فتنه های به وجود آورنده حادثه عاشورا ( و راه های مقابله با فتنه)

چکیده
از روزی که خداوند انسان را آفرید همواره وی را مورد آزمایش قرار داد، پیامبران نیز که مقرب درگاه الهی بودند در معرض آزمایش و بلا قرار گرفتند. فتنه علاوه بر آزمایش معانی دیگری نیز دارد که در این تحقیق، معانی مختلف فتنه از منظر قرآن و احادیث مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از معانی فتنه ، ایجاد آشوب و تفرقه افکنی است که در زمان پیامبر(ص) وجود داشت و بعد از رحلت پیامبر(ص) علنی شد و در ادامه جریان سقیفه بوجود آورد و خود زمینه اصلی انحراف شد و باعث خانه نشینی حضرت علی(ع) ، صلح امام حسن(ع) و حادثه تلخ و ناگوار عاشورا گردید. هر کدام از این حوادث علتهایی دارند به عنوان مثال از عمده این دلایل این است که سردمداران فتنه و آشوبگران وقتی ایمان و اعتقاد راسخ به اسلام نداشتند، معنویات از آن ها دور شده و شیفته امور دنیا و مادیات و ریاست طلبی شده بودند در نتیجه وصایای پیامبر را کنار گذاشتند و حادثه تلخ عاشورا را به وجود آوردند ، در این تحقیق ابعاد مختلف این حادثه مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان تحقیق راههای رهایی از فتنه که تمسک به قرآن و اهل بیت (ع) و خود سازی و بصیرت و هوشیاری و شناخت ولایت و ولایت پذیری می باشد ، بیان شده است.
این تحقیق از نظر هدف کاربردی و روش تحقیق به صورت تاریخی- تحلیلی بوده و شیوه¬ی جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای است که در سه فصل ارائه گردیده است.

کلید واژه: فتنه ، آشوب ، فتنه گران ، سقیفه ، عاشورا ، حادثه كربلا

تحقیق پایانی طلبه فارغ التحصیل حوزه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت

استاد راهنما: سرکارخانم حاجیان

استاد ارزیاب: سرکارخانم خلیلی

تاریخ دفاع: 92/4/18

جامعه صالح، ويژگي‌ها، راه‌های اصلاح جامعه از ديدگاه قرآن

چكيده:
از ديدگاه قرآن، علاوه بر فرد فرد انسان‌ها، مجموع انسان‌ها كه به اصطلاح به آن جامعه گفته مي‌شود بايد در مسير كمال و سعادت بشر قرار داشته باشد و همانطور كه انسان صالح به صلاح و رستگاري خواهد رسيد، جامعه اي به رستگاري و سعادت مي رسد كه صالح باشد. از ديدگاه اسلام، انسان علاوه بر اينكه خلق شده است تا خود را از زشتي ها دور كند و آينده خود را براساس نيكي و پاكي ترسيم كند موظف است كه جامعه پيرامون خود را نيز از زشتي دور نموده و راه كمال و سعادت را براي ديگر انسان‌ها نيز فراهم نمايد.
از ديدگاه اسلام جامعه صالح داراي ويژگي هايي همچون خدامحوري، عدالت ورزي، مودت و هم‌دلي، امنيت و آرامش و استقلال و خودكفايي است. قرآن به ما دستور مي‌دهد كه با الگوگيري از گذشتگان راه رسيدن به آينده را براي خود هموار سازيم. از مهم‌ترين الگوهاي جامعه صالح حكومت حضرت علي (ع) است. ابعاد مختلف تفكر و عملكرد حضرت (ع) مبناي حركت جامعه به سوي اصلاح و صلاح است. همان‌طور كه هدف نهايي جهان، رسيدن به حكومت جهاني صالحان و سعادت ابدي انسان‌ها است.
بطور كلي، ابعاد مختلف اين بحث در سه فصل قابل بررسي است: فصل اول: مفهوم شناسي، ويژگي‌ها و الگوهاي برتر جامعه صالح از ديدگاه قرآن، فصل دوم: راه‌هاي وصول به جامعه صالح از ديدگاه قرآن كه به روش كتاب‌خانه اي توصيفي- تحليلي، جمع آوري شده است.
هر كدام از اين سر فصل‌ها داراي زير مجموعه هايي است كه ما را در رسيدن به جامعه ايده آل و مدینه فاضله ياري مي دهد.
پس اسلام ديني اجتماعي است كه در سند اصلي اش قرآن خصوصيات جامعه مطلوب و راه‌كار رسيدن به آن را ارائه فرموده است.
كليد واژه: اصلاح- حكومت جهاني- حكومت عدل- مدینه فاضله- جامعه صالح.

تحقیق پایانی طلبه فارغ التحصیل حوزه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت

استاد راهنما: سرکارخانم حاجیان

استاد ارزیاب: سرکارخانم نیکوبرش

تاریخ دفاع: 90/7/27

1 3 4 5