بررسی عوامل بی حجابی در نظام اسلامی و راه کارهای مقابله با آن

چكيده
يكي از موضوعات بسيار مهم كه جاي بحث و بررسي دارد، عوامل رواج بي‌حجابي در جامعه‌ي اسلامي و ارائه‌ي راه كارهاي مناسب براي گسترش فرهنگ حجاب در نظام اسلامي است. با وجود اين كه حجاب و پوشش مناسب از ضروريات دين اسلام است متأسفانه شاهديم كه بي‌ججابي در جامعه ي كنوني رايج شده و رفته رفته فرهنگ برهنگي غرب جاي فرهنگ اصيل و اسلامي حجاب را گرفته است.
لذا در اين پايان نامه ابتدا ماهيت حجاب از نظر لغوي، اصطلاحي و عرفي مورد بررسي قرار گرفته و پس از اثبات وجوب حجاب و بيان محدوده ي آن با توجه به آيات و روايات و بررسي فلسفه ي حجاب عوامل فردي و اجتماعي بي حجابي و انگيزه هاي استفاده از لباس هاي نامناسب بيان گرديده است.
قطعاً يكي از عوامل مؤثر بر بي حجابي عدم اطلاع افراد از ساختار روحي و جسمي زن و مرد است. ضعف ايمان، بينش منفي نسبت به مسئله ي حجاب، ميل به بي بند و باري،‌ ضعف حيا و غيرت در جامعه را مي توان از عوامل فردي گرايش به بي حجابي نام برد. برخي از عوامل فردي جنبه ي رواني نيز دارد هم چون بيماري آزار رساني (ساديسم)، ناكامي در مسائل جنسي، ميل به خودنمايي و …. علاوه بر عوامل فردي، عوامل اجتماعي و فرهنگي نيز در اين مسأله دخيل است.
بي توجهي و سهل انگاري خانواده نسبت به حجاب دختران و عدم شناسايي و معرفي الگوهاي مناسب، تحقير و رفتار نامناسب با افراد محجبه در برخي اماكن عمومي موجب سلب انگيزه ي برخي از بانوان در حفظ حجاب است و هم چنين تبليغ بي حجابي و مدگرايي توسط بيگانگان، استفاده از پوشش نامناسب در رسانه هاي عمومي، موجب دگرگوني ارزش ها شده و هر يك به طور مستقل به عاملي براي گسترش بي حجابي در جامعه تبديل شده است. علاوه بر موارد فوق تأخير در ازدواج، عدم نظارت مسئولين به توليد كنندگان پوشاك و افراط و تفريط در برخورد با افراد بي حجاب را مي‌توان از ديگر عوامل اجتماعي مؤثر در بي حجابي دانست.
جهت پيشگيري و درمان، بايد تفاوت هاي روحي و جسمي زن و مرد به جوانان -به ويژه دختران- آموزش داده شود. تقويت باورهاي ديني، تاكيد بر حيا و غيرت در خانواده ها، ترغيب جوانان به ازدواج به موقع و مناسب، نظارت بر توليدات لباس و پوشاك، برخورد محترمانه با زنان محجبه و اولويت دادن به آنان در امور اجتماعي، تصويب قانون جهت رعايت حجاب و اجراء و پيگيري آن و … هم چنين احياي فرهنگ امر به معروف و نهي از منكر در جامعه -بدون افراط و تفريط- را مي توان از راه كارهاي مقابله با بي حجابي شمرد.
كليد واژه: حجاب، پوشش، بي حجابي، راه كار، نظام اسلامي

تحقیق پایانی طلبه فارغ التحصیل حوزه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت

استاد راهنما: سرکار خانم غلامی 

استاد ارزیاب: سرکار خانم نیکوبرش 

تاریخ دفاع: 90/10/15

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.