فواید ازدواج

فوايد ازدواج:

« ازدواج و تأسيس كانون زندگي مشترك خانوادگي يكي از بهترين و مهمترين رسوم اجتماعي انسانها است كه از فطرت و آفرينش ويژه آنها مايه مي گيرد. سنتي است بسيار مقدّس و مفيد كه مورد قبول انسانها در طول تاريخ بوده است. ازدواج از ضروريات زندگي انسانها به شمار مي رود و ترك آن يك امر غيرمتعارف و خروج از سنت اجتماعي محسوب مي شود. ازدواج اگر با انديشه و بر طبق معيارهاي صحيح انجام بگيرد فوائد و منافع مهمي را در بر دارد كه به پاره اي از آنها اشاره مي شود.

1. كسب استقلال

دختر و پسر، قبل از ازدواج، جزء خانواده ي پدر و مادر و تابع آنها محسوب مي شوند، طبعاً خواهان استقلالند ليكن از اين حقّ مشروع محرومند. غالباً محصول كسب و كارشان صرف خانواده   مي شود كه خود نيز از آن ارتزاق مي نمايند. در تصميم گيري ها استقلال ندارند و ناچارند از قوانين و ضوابطي كه به وسيله ي پدر و مادر بر خانواده حاكميت دارد، پيروي نمايند. ليكن به وسيله ي ازدواج، زندگي دختر و پسر دگرگون مي شود و شكل جديدي به خود مي گيرد، و استقلال مي يابد. در اين زندگي نوين، دختر و پسر، زن و شوهر مي شوند و يك واحد كوچك اجتماعي را تشكيل مي دهند. مسئوليت مي پذيرند و به استقلال مي رسند.

2. انس و آرامش

يكي از خصائص و نيازهاي طبيعي انسان انس و مودّت و الفت است. تنها زندگي كردن بسيار دشوار و دردناك است.

آرامش و آسودگي كه در اثر ازدواج حاصل مي شود آنقدر مهم است كه خداوند متعال آن را به عنوان يكي از آيات بزرگ خويش معرفي نموده و مي فرمايد:

«يكي از آيات الهي اين است كه براي شما از جنس خودتان جفتي را بيافريد تا با او انس بگيريد    و آرامش بيابيد و در بين شما دوستي و مهرباني قرار داد، و در اين امر براي افرادي كه اهل تفكر باشند آيات و نشانه هايي وجود دارد.»

درست است كه در ازدواج منافع ديگري از جمله ارضاء غريزه جنسي وجود دارد ليكن بزرگترين    و ارزنده ترين فائده، همان آرامش خاطر و آسودگي و دلگرمي است كه براي زن و مرد در اثر ازدواج حاصل مي شود. به همين جهت مي توان گفت كه بهترين نعمتي كه نصيب يك انسان مي شود همسر شايسته است.

حضرت رضا(عليه السلام) فرمود: «بنده خدا به فائده اي دست نمي يابد كه بهتر از همسر شايسته باشد. همسري كه وقتي او را مي بيند شادمانش گرداند و در غيابش از نفس خودش و مال او نگهداري كند.»

3. حفظ عفت و مصونيت از گناه

در اثر ازدواج غريزه ي جنسي كه يكي از نيرومندترين غرايز انساني است در مسير طولاني خود قرار مي گيرد و از انحراف و گناه مصونيت پيدا مي كند. غريزه ي جنسي اگر درست هدايت شود و در مسير واقعي و طبيعي خود قرار گيرد نه تنها زيان ندارد؛ بلكه فوائد فراواني هم بر آن مترتّب    مي شود. در صورتي كه انسان ازدواج كرده باشد و وسيله ي مشروع ارضاء غريزه ي جنسي را در اختيار داشته باشد، بعد از آن با نيروي ايمان مي تواند عفت خويش را نگاه دارد و دامنش  را از زنا، لواط، استمناء و نگاه كردن به نامحرم محفوظ بدارد.

رسول خدا(صلي الله عليه و آله) مي فرمايد: «هر كس كه مي خواهد پاك و پاكيزه خدا را ملاقات نمايد بايد ازدواج كند.»

4. آرامش و تعادل اعصاب

دانشمندان نوشته اند كه ارضاء صحيح و به موقع غريزه ي جنسي و ترشح معتدل بيضه ها براي سلامت جسم و جان آدمي ضرورت دارد. و ترك آن باعث پاره اي از بيماري هاي رواني و گاهي جسماني مي شود. اگر غريزه ي جنسي به موقع و از طريق طبيعي و صحيح ارضاء نشود ممكن است، امراضي از قبيلِ ضعف اعصاب، اضطراب، افسردگي، يأس، دلمردگي، دلهره، پژمردگي، تشنّج، تندخوئي، بدبيني، گوشه گيري و گاهي زخم معده و سوءهاضمه و سردرد، را به همراه داشته باشد. راه طبيعي و مشروع ارضاء غريزه جنسي، ازدواج است. بنابراين هر كس كه به سلامت جسم و جان خويش علاقه دارد بايد در اولين فرصت ازدواج كند.

5. توليد و تكثير نسل

هدف آفرينش جهان، وجود انسان و پرورش و تكامل او مي باشد. توليد و پرورش انسانهاي خداپرست و موحد و نيكوكار و صالح، مطلوب خداي جهان آفرين است. از ديدگاه اسلام فرزند صالح، براي پدر و مادر يك عمل صالح محسوب مي شود كه در سعادت دنيا و آخرت آنها مؤثر خواهد بود.

رسول خدا(صلي الله عليه و آله) فرمود: «تزويج كنيد تا صاحب فرزند شويد و به تعداد شما افزوده شود زيرا من در قيامت با امّت هاي ديگر به وسيله ي كثرت شما مباهات مي كنم. حتي به وسيله ي فرزندي كه سقط شده است.»

و در جاي ديگر مي فرمايند: «چه مانع دارد كه مؤمن براي خودش همسري تهيه كند، شايد خدا فرزندي به او عطا كند كه با گفتن كلمه ي «لااله الاالله» زمين را سنگين نمايد.»

6. تعاون در اطاعت و نيل به ثواب

انسان مؤمن، در صورتي كه همسر مؤمن و موافقي داشته باشد، مي تواند در طريق انجام وظيفه،  از تشويقها و ترغيبهاي همسرش بهره مند گردد و از راه عبادت و انجام عمل صالح و سير و سلوك الي الله از تعاون و همكاري هاي او استمداد جويد.

ابوذر غفاري به رسول خدا(صلي  الله عليه و آله و سلم) عرض كرد: «آيا ممكن است كه ما از نزديكي با همسرانمان لذت ببريم و در عين حال پاداش اخروي هم داشته باشيم؟! حضرت فرمود: اگر همين عمل را به صورت غيرمشروع انجام مي دادي آيا گنهكار نبودي؟ عرض كرد: آري گناهكار بودم بود. حضرت فرمود: پس اگر از طريق مشروع باشد اجر و پاداش خواهي داشت.»

7. سلامت و امنيت اجتماعي

« ازدواج و تأسيس كانون خانوادگي موجب سلامت و امنيت و سعادت اجتماع مي شود. اگر بنياد خانواده ها مستحكم باشد و جوانها به موقع ازدواج كنند و به كانون گرم خانواده دلبسته باشند به طور محسوس از فسادها و بي بندو باري ها و … كاسته خواهد شد.»[1]


1- ابراهيم، اميني، ‌انتخاب هسمر، قم، انتشارات سازمان تبليغات اسلامي، 1369. صص 29-21.

محبوبه نصرتی زاده ( استاد)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.