مقاله جایگاه زن از دیدگاه امام خمینی (ره )

مقاله جایگاه زن از دیدگاه امام خمینی (ره )
مولف : مهناز رحیم پور دبیر و مدرس دانشگاه صدرا و عضو شورای پژوهشی حوزه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت

چکیده :
این مقاله از منظر قرآنی به یکی از مشهورترین سخنان امام راحل یعنی “از دامن زن مرد به معراج می رود” پرداخته است . روش مقاله توصیفی و تفسیری است که مبتنی بر استنباط نظری از اصلی ترین متن اسلامی یعنی قرآن کریم برداشته شده است .
در طول تاریخ دیدگاه جوامع به جایگاه و ارزش و مقام زن از فراز و نشیب بسیاری برخوردار بوده است . اما در فرهنگ وحی از زن به عظمت یاد شده است . در قرآن از زنان بسیاری به عنوان الگو در کنار پیامبران یاد شده است . آیات شریفه قرآن به معراج حضرت موسی (علیه السلام ) و حضرت عیسی (علیه السلام ) وپیامبر خاتم (صلوات الله علیه وآله ) اشاره کرده است،در این مقاله با نگاه قرآنی به ارتباط موضوع دامن زن ومعراج مرد پرداخته شده است.
کلیده واژه :
مادر موسی ، حضرت مریم ،آمنه بنت وهب

مقدمه :
از منظر رهبر فقید انقلاب زن نقش بزرگی در اجتماع دارد . “زن مبداء همه خیرات و سعادت ها و مربی جامعه است . اوست که با تربیت صحیح خود انسان ساز است و کشور را آباد می کند . “(صحیفه نور / ج 6 / ص187 )
از نظر امام نقش زنان در عالم از ویژگی های خاصی برخوردار است . صلاح و فساد یک جامعه از صلاح و فساد زنان در آن جامعه سر چشمه می گیرد . زن تنها موجودی است که می تواند از دامن خود افرادی به جامعه تحو.یل دهد که برکاتش یک جامعه ، بلکه جامعه ها به استقامت و ارزشهای والای انسان کشیده شوند . ( صحیفه نور / ج16 / ص125 )
از نظر امام ،حضرت فاطمه (س) و حضرت زینب (س) الگوهای برازنده و فراگیر هستند که زنان مسلمان باید در تمام زمینه ها از آنان پیروی کنند . زیرا هویت انسانی در آنها جلوه گراست .
حضرت زهرا (س) زنی است که فضایل او همتراز فضایل بی نهایت پیامبر اکرم (ص) و خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام است . زنی که هرکس با هر بینشی درباره او گفتاری دارد . ولی از عهده ستایش او بر نیامده است . او زنی روحانی و ملکوتی و به تمام معنا انسان است . اوست که حرکت معنوی را از مرتبه طبیعت شروع کرده ، و با قدرت الهی و تربیت رسول اکرم (ص) به مرتبه ای رسیده که دست همه از او کوتاه است . اینگونه زن یکی از اهداف آفرینش است و زیر بنای فضیلت های انسانی و ارزشهای والا است . از نظر رهبر فقید انقلاب زهد وتقوی و عفافی که حضرت زهرا(س) داشته سر مشق بانوان و ورود به روز زن در گرو پیروی از سرور بانوان عالم است . ( صحیفه نور / ج19 / ص279 )
از دیدگاه امام زن نقش بزرگی در اجتماع دارد ، اوست که مظهر تحقق آمال بشر و پرورش دهنده ی زنان و مردان است ، و جمله مشهور از ” دامن زن مرد به معراج می رود ” (همان / ج6 / ص134 ) برخاسته از بینش قرآنی امام است که به اصالت بخشیدن به شخصیت تاثیر گذار زن در تکوین بعد جسمانی و روحانی هر انسان گفته شده است .
مراد از معراج چیست ؟ و آبا این سخن امام ریشه قرآنی دارد ؟
معراج آدمی پرواز او به سوی مبدأ و منشأ وجود است . معراج انسان کامل دیدار خداوند و رسیدن به باری تعالی است ، و اوج صعود جسم و جان است از پهنه ی خلقت و سیر آفاق وانفس به عرش خداوند . و این امر شگفت و بارگران از هر وجودی و روحی که متحمل آن باشد بر نمی آید . معراج درک اصل لقاء الله بر اساس آیه “انا لله وانا ا لیه راجعون ” ( بقره /151 ) است . آنچه قابلیت این شرایط را فراهم می آورد مقام بندگی است . قرآن کریم به معراج سه پیامبر اشاره کرده است . آنان که به ملاقات پروردگار نائل شده اند عبارتند از : حضرت موسی (ع) براساس آیات 142 به بعد سوره اعراف ” ولما جاء موسی لمیقاتنا وکلمه ربه قال ربی ارنی انظر الیک …..” .حضرت عیسی مسیح (ع) به هنگام عرو ج از زمین به آسمان بر اساس آیه 55سوره آل عمران ” اذ قال الله یا عیسی انی متوفیک و رافعک الی ومطهرک من الذین کفروا . ….. “. و رسول خاتم صلی الله علیه واله بر اساس آیه 1 سوره اسری ” سبحان الذی اسری بعبده لیلا من النسجد لاحرام الی المسجد الاقصی الذی بارکنا حوله من ایاتنا ..". و آیات اولیه سوره نجم .
قرآن از مادر موسی و عیسی علیهما السلام وتاریخ از مادر نبی مکرم اسلام ( صلوات الله علیه و آله) به نیکی و شایستگی یاد کرده است . اکنون به شرح حال مختصری از این بانوان می پردازیم.
مادر موسی (ع)
در وحی و الهام علاوه بر قدرت فاعل(خداوند ) قابلیت الهام گیرنده تیز لازم است ؛ و تا قابلیت نباشد کسی از الهامات ربانی برخوردار نمی شود . پدران و مادران انبیاء و اولیاء الهی باید پاک از عیوب اخلاقی و اعتقادی با شند تا قابلیت برخورداری از وحی با الهام ربانی باشند . زیرا نطفه از صلب و رحم تأثیر می پذیرد ؛ و خلقیات و ملکات انسانی متأثر از اصلاب و ارحام است ؛ و بخصوص مادر که خلق و خوی و تمام حالات و کردارش در دوران بارداری و شیردهی بر نوزاد تأثیر می گذارد . به همین جهت حضرت موسی (ع) در کاخ فرعون شیر هیچ زنی را نخورد و تنها شیر مادر خود را قبول کرد . قرآن کریم در این باره می فرماید :
“و اوحینا الی امّ موسی ان ارضیعه فاذا خفت علیه فالقیه فی الیمّ ولا تخافی و لا تحزنی انا رادوه الیک و جاعلوه من المرسلین ” (قصص / 10 )
“وَ حرّ منا علیه المواضع من قبل فقالت هل ادلّکم علی اهل بیت یکفلونه لکم و هم له ناصحون ” (قصص / 13 )
واژه وحی در قرآن به چهار معنا آمده است : 1- اشاره پنهانی 2- هدایت عزیزی 3- الهام (سروش غیبی) 4- وحی رسالی . گاهی انسان پیامی را دریافت میدارد که منشأ آن را نمی داند ، به ویژه در حالت اضطرار ، ناگهان درخششی در دل او پدید می آید که راه او را روشن می سازد . این پیام های ره گشا ، همان سروش غیبی است که از پشت پرده ظاهر شده و به مدد انسان می آید . بر پایه این آیات مادر موسی به هنگام تولد فرزندش نگران حال او شد . ناگهان بارقه ای در خاطرش گذشت که با توکل بر خدا او را شیر دهد . هرگاه احساس خطر کرد او را در صندوقی قرار داده بر روی آب رها کند ؛ و بر خاطرش گذشت که طفل به او باز میگردد و هرگز نباید اند وهناک باشد . این گونه خاطره های روشن کننده راه و نجات دهنده از بیم و هراس ، الهام رحمانی و عنایت ربّانی است که در مواقع ضرورت به یاری بندگان صالح می آید . ( معرفت ، 1378 ، ص22 )
مادر موسی زن والا مقامی بوده که مورد عنایت خاص حق تعالی واقع شده ، به خصوص که فرزند دیگر او هارون (ع) نیز مقام نبّوت و رسالت داشته است . و از دیگر فرزند او که خواهر موسی و هارون بوده قرآن تلویحاً از درایت و هوشمندی او سخن گفته است .و در روایات از بانوان برگزیده محسوب میشود. س (قصص/12 ) از یو کابد* ، مادر موسی ، به عنوان اسوه ی تسلیم در برابر فرمان پرودگار می توان نام برد .
حضرت مریم(س)
حضرت مریم(س) دختر عمران نبیّ و مادر مسیحا در قرآن کریم به عنوان اسوه عفاف و پاکدامنی معرفی شده است . این زن در درک کمالات معنوی هم افق و همتای انبیاء مرسل در قرآن یاد شده است . قرآن مجید وی را یکی از بزرگترین اعجاز های آسمانی معرفی میکند که وجود عیسی (ع)یکی از تجلیّات کمال روحانی وی است . ( انبیاء/91 )
فضایل این بانو بسیار است . واو تنها زنی است که نامش در قرآن برده شده است. قرآن کریم به سخن گفتن او با فرشتگان ( آل عمران/37 ) خوردن روزی بهشتی ( آل عمران/37 ) برگزیده شدن او از سوی خداوند ( آل عمران/42 ) پاکدامنی (تحریم/12 ) و راستگویی (مائده/75 ) وی اشاره کرده است . امام صادق (ع) درباره ایشان می فرماید : “خدا مریم را برای ذریّه پیامبران برگزید و هر چیز زشتی را از او پاک گردانید و او را بر همه زنان زمان خود برتری داد …” (طباطبائی/ 1367/ج3/ 183-200 )
اما به تصریح آیات قرآن عاملی که در برگزیدگی مریم موثر واقع شد دعای مادر او حنّه بود . فرآن مجید میفرماید:"اذ قالت امرات عمران رب انی نذرت لک ما فی بطنی محررا فتقبل منی انک انت السمیع العلیم “لذا آیات 35 و 36 سوره آل عمران در واقع بیانی از راز انعکاس و اکتساب موثر و تحول بخش روحی و اخلاقی می باشد که افرادی را برای اصطفاء آماده میکند . این نذر نشانگر آن است که قلب مادر سرشار از ایمان و اخلاص نسبت به خدا بود که عزیزترین متعلقات خود را برای او نذر میکند و به او تسلیم میدارد ؛ و چون ویژگی اصلی ربّ پرورش و رویاندن است خداوند متعال با اشاره لطیف با کلام ” فتقبلها ربها بقبول حسن وانبتها نباتا حسنا …. ” (آل عمران /37 ) مریم (س) را بذر گیاهی شکوفنده که دارای استعدادهای شایسته و نهفته است تشبیه می کند .” بر اساس حکمت متعالیه گاهی یک نفس قدسی با خواست خود علل و اسباب باطن عالم را به کار می اندازد . و استجابت دعا هم نوعی مقام تصرّف در کاینات و نوعی مقام تکوینی است که مادر مریم (س) به چنین مقامی رسیده بود ؛ ” ( طالقانی / 1358 / ص112-130 باتلخیص )از این رو فرزندش مویّد به روح القدس و مجرای فیض و رحمت باری تعالی ؛ و مادر پیامبر اولوالعزمی همچون عیسی مسیح (ع)گردید. .
مادر پیامبر خاتم (ص)
آمنه دختر وهب بن عبدمناف
وی بانویی است جلیل القدر در طهارت و تقوا که در میان بانوان قریش بی نظیر و سرآمد بود . اگر چه اطلاعات تاریخی و اسناد محدودی درباره ی آن حضرت وجود دارد . اما آنچه آدمی را جاودانه می سازد صفات نیکو و اخلاق شایسته اوست .
آمنه (س) از خاندان بنو زهره همواره در افتخارات بزرگ قریش و حوادث پر شکوه مکه شریک بودند . عبدالمطلب قبل از خواستگاری آمنه نزد عبدالله آمد و چنین گفت : پسرم آمنه دختری است از خویشان تو و در مکه مانند او دختری نیست . سپس فرمود : فو الله ما فی بنات اهل مکه مثلها لانّها محتشمه فی نفسها طاهره مطهره عاقله دینه ( مجلسی/ ج15 / ص399 ) یعنی “سوگند به عزت و جلال خداوند که در مکه دختری مثل او نیست . زیرا او با حیا و ادب است و نفسی پاکیزه دارد و عاقل و فهیم و دین باور است .” دینه به معنای طاعت و گروهی به معنای هر آنچه با آن بندگی خدا می شود . ( ابراهیم انیس / 1375 / ص307 )
“شیخ صدوق در اعتقادات خود می فرماید : اعتقاد ما این است که پدران پیامبر (ص) از آدم تا عبدالله و ابوطالب و همچنین آمنه مادر پیامبر مسلمان بوده اند . ( بحار /ج15 ) محتشم از حشمت گرفته شده است و به معنای گرفته بودن و حیا داشتن است . و محتشمیه بر معنای ادب و حیا است . ( معجم الوسیط /سص177 ) فهیم بودن از صفات اولیای الهی است . و عبدالمطلب آمنه را با کلمه عاقله ستوده است . در توصیف این بانو کریمه نوشته اند : (( انها کان وجهها کقلقه القمر المضیه و کانت من احسن النساء جمالا و کمالا و افضلهنّ حسبا و نسبا )) (جویباری ، 1391 ، ص292)
“به درستی که چهره اش مثل ماه نورانی بود ، در زیبایی و کمال از بهترین زنان به شمار می آمد و از نظر صفات و دودمان نیز از بهترین ها بود” یعنی هم پاکیزگی ظاهری داشت و هم پاکی معنوی . ( به نقل از ماهنامه کوثر ، شماره16 )
بی تردید الفاظ به تنهایی قادر به بیان عمق و گستردگی صفات والای و با کمال آمنه نیست . زیرا وی مادر اشرف مخلوقات و خاتم پیامبران است که خدای تعالی درباره اش می فرماید : “سبحان الذی اسری بعبده لیلاً من المسجد الحرام الی المسجد الاقصا الذّی بارکنا حوله لنریه من ایاتنا انّه هو السمیع البصیر ” (اسری/1 )

منابع :
قرآن کریم
کتاب مقدس ، بی تا ، بی جا ، سفر خروج ، ص59.
1- انیس ، ابراهیم و دیگران ، المعجم الوسیط ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی ، 1375.
2- دفتر نشر آثار امام خمینی ، صحیفه نور .
3- جویباری ،محمود ،خصایص الفاطمیه ،نشر ام ابیها ،1391 .
4- طالقانی ، محمود ، پرتوی از قرآن ، نشر شرکت سهامی 1358.
5- طباطبائی ، محمد حسین ، المیزان ، مترجم محمد باقر موسوی همدانی ، نشراسلامی1367.
6- ماهنامه کوثر ، شماره 16، 1377 .
7- مجلسی ،محمد باقر ، بحار الانوار ، نشر اسلامیه .
8- معرفت ، محمد هادی ، علوم قرآنی ، قم التمهید ، 1378.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.