آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر

چكيده:

يكي از نيروهاي كنترل كننده انسان « نظارت ملي » است و به عبارت قرآن كريم « امر به معروف و نهي از منكر» امر به معروف و نهي از منكردر رديف نماز ،روزه ، زكات، خمس،
حج ، جهاد واقع شده است . يعني از جمله فروع دين است و قرآن به اندازه اي بر آن تاكيد دارد كه آن را يكي از بالهاي سعادت مي داند.
آدمي طبعااجتماعي است ودر زندگي مدني جهت مشخص شدن بايسته هاونبايسته ها رفتاري وكنترل غرايز وجلوگيري از تجاوز ها وبر خوردها، مقررات وقانون لازم است .
علي هذا اسلام كه خود را همان نسخه شفا بخش و بهترين راهنماي زندگي جوامع بشري مي داند(( ان هذا القرآن يهدي للتي هي اقوم ))يكي از راههاي ضمانت اجرائيش را نظارت عمومي وامر به معروف ونهي از منكر قرارداده است . ((كلكم راع و كلكم مسئول عن رعيه)) امام باقر عليه السلام درباره نقش ضمانت اجرايي امر به معروف ونهي از منكر فرمود:
بهاتقام الفرائض وتامن المذاهب و تحل المكاسب و ترد المظالم و تعمر الارض و ينتصف من الاعداء و يستقيم الامر؛ بوسيله امر به معروف ونهي ازمنكر واجبات بر پاداشته و راهها امن و كسبها حلال و ظلم ها دفع و زمين آباد مي شودو دشمنان به قبول انصافه وادار مي شوند و كارها رو به راه مي گردد.

 واژگان کلیدی : معروف،منكر

تحقیق پایانی طلبه فارغ التحصیل حوزه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت

استاد راهنما:آقای سید مجید داوودی

استاد ارزیاب: سرکارخانم شاکری

تاریخ دفاع: 84/12/20

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.