مدرسه علمیه فاطمیه پاکدشت
cb:post_author_photo_small][cb:post_author_photo_big][cb:post_body1][cb:post_body2]
cb:post_author_photo_small][cb:post_author_photo_big][cb:post_body1][cb:post_body2]
چكيده:
از ديدگاه قرآن، علاوه بر فرد فرد انسانها، مجموع انسانها كه به اصطلاح به آن جامعه گفته ميشود بايد در مسير كمال و سعادت بشر قرار داشته باشد و همانطور كه انسان صالح به صلاح و رستگاري خواهد رسيد، جامعه اي به رستگاري و سعادت مي رسد كه صالح باشد. از ديدگاه اسلام، انسان علاوه بر اينكه خلق شده است تا خود را از زشتي ها دور كند و آينده خود را براساس نيكي و پاكي ترسيم كند موظف است كه جامعه پيرامون خود را نيز از زشتي دور نموده و راه كمال و سعادت را براي ديگر انسانها نيز فراهم نمايد.
از ديدگاه اسلام جامعه صالح داراي ويژگي هايي همچون خدامحوري، عدالت ورزي، مودت و همدلي، امنيت و آرامش و استقلال و خودكفايي است. قرآن به ما دستور ميدهد كه با الگوگيري از گذشتگان راه رسيدن به آينده را براي خود هموار سازيم. از مهمترين الگوهاي جامعه صالح حكومت حضرت علي (ع) است. ابعاد مختلف تفكر و عملكرد حضرت (ع) مبناي حركت جامعه به سوي اصلاح و صلاح است. همانطور كه هدف نهايي جهان، رسيدن به حكومت جهاني صالحان و سعادت ابدي انسانها است.
بطور كلي، ابعاد مختلف اين بحث در سه فصل قابل بررسي است: فصل اول: مفهوم شناسي، ويژگيها و الگوهاي برتر جامعه صالح از ديدگاه قرآن، فصل دوم: راههاي وصول به جامعه صالح از ديدگاه قرآن كه به روش كتابخانه اي توصيفي- تحليلي، جمع آوري شده است.
هر كدام از اين سر فصلها داراي زير مجموعه هايي است كه ما را در رسيدن به جامعه ايده آل و مدینه فاضله ياري مي دهد.
پس اسلام ديني اجتماعي است كه در سند اصلي اش قرآن خصوصيات جامعه مطلوب و راهكار رسيدن به آن را ارائه فرموده است.
كليد واژه: اصلاح- حكومت جهاني- حكومت عدل- مدینه فاضله- جامعه صالح.
تحقیق پایانی طلبه فارغ التحصیل حوزه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت
استاد راهنما: سرکارخانم حاجیان
استاد ارزیاب: سرکارخانم نیکوبرش
تاریخ دفاع: 90/7/27
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط وفائی نژاد در 1394/07/29 ساعت 08:25:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |