بازدید طلاب مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت از کتابخانه حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی در قم

بازدید طلاب مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت از کتابخانه حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی در قم
زهرا وفائی نژاد، مدیر مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت از بازدید طلاب از کتابخانه عمومی حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی که یکی از کتابخانه های مهم و معتبر ایران همردیف کتابخانه آستانه قدس رضوی و مجلس شورای اسلامی است خبر داد.
وی در این زمینه اظهار داشت: این بازدید پژوهشی و اردوی فرهنگی زیارتی با هدف آشنایی طلاب با مراجع تقلید شیعه و فعالیت های آنان و هم چنین آشنایی با کتابخانه ها جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی هم چنین زیارت حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران به همت معاونت های پژوهش و فرهنگی مدرسه برگزار گردید.
وی در ادامه تصریح نمود: موسس و بنیانگذار کتابخانه حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی یکی از مراجع تقلید شیعه بود که مرقد وی بنابر وصیتشان در درگاه ورودی اصلی کتابخانه قرار دارد که طلاب پس از ادای احترام و زیارت مرقد آیت الله مرعشی نجفی از قسمت های مختلف این کتابخانه از جمله مخزن کتابهای خطی و چاپی ، مخزن کتابهای عکسی ، میکروفایلها و مخزن کتابهای اهدائی بازدید به عمل آوردند و در ادامه بازدید با طریقه صحافی وترمیم کتابهای خطی نیز آشنا شدند.
در ادامه این بازدید راهنمای بازدید از کتابخانه در ضمن معرفی بخش های مختلف کتابخانه تصریح نمود:کتابخانه بزرگ آیت الله مرعشی نجفی در قم بسیاری از کتب خطی اسلامی جهان را دارا است و بسیاری از این کتب جزو نفیس ترین و با ارزش ترین متون تاریخی است که قرنها از عمر آنها می گذرد. حضرت آیت الله العظمی سید شهاب الدین حسینی مرعشی نجفی در دوران جوانی که در حوزه علمیه نجف مشغول تحصیل بود به گردآوری کتب خطی پرداخت. وی که شاهد به غارت رفتن منابع اسلامی و نسخ خطی بود، تاب نیاورد و با شهریه ناچیز طلبگی به خرید کتب خطی پرداخت تا این میراث فرهنگی را از دستبرد بیگانگان حفظ نماید. گاه شبها در یک کارگاه برنج کوبی (قم) کار می کرد، روزها روزه استیجاری می گرفت و نماز استیجاری می خواند، تا هزینه خرید کتب را تهیه نماید. آیة الله مرعشی نجفی پس از مهاجرت به قم، کتب خطی را همراه خود به ایران آورد. در قم نیز به خرید نسخ خطی و کتب ارزنده اقدام کرد. پس از مدتی به دلیل کمبود جا، کتابها را از منزل به کتابخانه مدرسه مرعشیه انتقال داد. پس از چندی طبقه سوم این مدرسه به عنوان کتابخانه ساخته شد که در نیمه شعبان 1345ش با بیش از ده هزار جلد کتاب چاپی و دو هزار جلد کتاب خطی افتتاح گردید. پس از گذشت زمان و استقبال روز افزون طلاب و علما به علت همجواری با بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) کتابخانه فعلی در نیمه شعبان 1353 ش با حدود شانزده هزار جلد کتاب چاپی و خطی تاسیس شد. این کتابخانه هم اکنون با دارا بودن بیش از 250000 جلد کتاب چاپی و 25000 جلد کتاب خطی و 12000 میکروفیلم در خدمت کتاب دوستان می باشد.
این بازدید پژوهشی و اردوی فرهنگی روز سه شنبه 12 آبان ماه با بازدید از کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی آغاز شد و در ادامه طلاب به زیارت حرم شریف حضرت معصومه (س) نائل آمدند . پس از ادای نماز ظهر و عصر و تجدید بیعت با امام زمان(عج) درمسجد مقدس جمکران این اردو پایان پذیرفت.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.