بررسی فتنه های به وجود آورنده حادثه عاشورا ( و راه های مقابله با فتنه)

چکیده
از روزی که خداوند انسان را آفرید همواره وی را مورد آزمایش قرار داد، پیامبران نیز که مقرب درگاه الهی بودند در معرض آزمایش و بلا قرار گرفتند. فتنه علاوه بر آزمایش معانی دیگری نیز دارد که در این تحقیق، معانی مختلف فتنه از منظر قرآن و احادیث مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از معانی فتنه ، ایجاد آشوب و تفرقه افکنی است که در زمان پیامبر(ص) وجود داشت و بعد از رحلت پیامبر(ص) علنی شد و در ادامه جریان سقیفه بوجود آورد و خود زمینه اصلی انحراف شد و باعث خانه نشینی حضرت علی(ع) ، صلح امام حسن(ع) و حادثه تلخ و ناگوار عاشورا گردید. هر کدام از این حوادث علتهایی دارند به عنوان مثال از عمده این دلایل این است که سردمداران فتنه و آشوبگران وقتی ایمان و اعتقاد راسخ به اسلام نداشتند، معنویات از آن ها دور شده و شیفته امور دنیا و مادیات و ریاست طلبی شده بودند در نتیجه وصایای پیامبر را کنار گذاشتند و حادثه تلخ عاشورا را به وجود آوردند ، در این تحقیق ابعاد مختلف این حادثه مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان تحقیق راههای رهایی از فتنه که تمسک به قرآن و اهل بیت (ع) و خود سازی و بصیرت و هوشیاری و شناخت ولایت و ولایت پذیری می باشد ، بیان شده است.
این تحقیق از نظر هدف کاربردی و روش تحقیق به صورت تاریخی- تحلیلی بوده و شیوه¬ی جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای است که در سه فصل ارائه گردیده است.

کلید واژه: فتنه ، آشوب ، فتنه گران ، سقیفه ، عاشورا ، حادثه كربلا

تحقیق پایانی طلبه فارغ التحصیل حوزه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت

استاد راهنما: سرکارخانم حاجیان

استاد ارزیاب: سرکارخانم خلیلی

تاریخ دفاع: 92/4/18

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.