تحقیق1

تعریف تحقیق
تحقیق در لغت به معنی وارسی کردن، بررسیدن، کشف حقیقت و به کنه حقیقت امري رسیدن است و در اصطلاح کوششی علمی است همرا ه با طر ح و نقشه براي کشف حقیقت مجهول. 1 به تعبیر دیگر تحقیق جستجوي منظم و تلاشی است که بر مبناي علم، استدلال، شواهد و منابع انجام می گیرد تا نظریه اي اثبات گردد و نکته اي کشف و بیان شود. 2 تحقیق روش درست پژوهیدن و راه کشف حقایق و معیارهاي درست اندیشیدن و درست عمل کردن را به دست می دهد که نتیجه اش گسترش دامنۀ معلومات و معارف بشري است، و درست به همین جهت است که از اهمیت و ضرورت برخوردار است.
اهمیت و فواید تحقیق
اهمیت و ضرورت تحقیق را می توان در این موارد یافت:
- با تحقیق روحیه کنجکاوي و شوق دستیابی به حقیقت در انسان تأمین می شود.
- روان آدمی شاداب می گردد و در نتیجۀ آن، علم حیاتی دوباره می گیرد و بر شاخ و برگ آن افزوده می شود.
- ملتها رشد می کنند و زمینه ابداعات و اختراعات فراهم می گردد.3
ویژگی هاي پژوهشگر
قبل از آشنایی با مراحل تحقیق، به اساسی ترین شرایط محقق اشاره می شود.
- محقق باید عالم باشد و حداقل موضوع مورد مطالعه را بشناسد.
- علاقه مند باشد و تحقیق را با میل و علاقه دنبال کند.
- مبتکر باشد و براي کلیه مسائل، راه حل ها و فرض هایی خلق کند.
- دقیق باشد و هیچ سخن و مطلبی را بدون مطالعه، بررسی و دقت نپذیرد.
- منصف و داراي وجدان کاري باشد و جهت و شرایط تحقیق را به نفع هدف هاي شخصی تغییر ندهد. در هر شرایطی تنها حقیقت را دنبال کند.4
فرانسیس بیکن پژوهشگران را به چند گروه تقسیم کرده است: برخی که مانند مورچگانند که تنها در صدد جمع آوري مطالب اند و برخی چون عنکبوتند که اندیشه هاي دیگران را به یکدیگر ربط می دهند و کاري سست بنا می نهند و گروهی مانند زنبورند که تولیدکننده دانش نوین اند. گروه دیگري هم مانند مگس اند که سارقند و آلوده کننده.5

پی نوشت ها: 

1. تحقیق فرآیندي است منظم و سازمان یافته در راستاي پاسخ جویی براي نیاز یا مسأله اي خاص از طریق جمع آوري اطلاعات،
تحلیل و ارزیابی.
2. محدثی، جواد، روشها، قم: الهادي، 1374.
3. بسیاري از کشورهاي جهان که به اهمیت پژوهش پی برده اند در سال هاي نخست آموزش، فراگیران را با روند پژوهش و مقالهنویسی آشنا می کنند و زمینه هاي رشد پژوهش را براي آنان فراهم می سازند.
4. قوجق، دردي، راهنماي نگارش، تهران: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، 1379 ، ص 3.
5. قراملکی، کارگاه روش پژوهش، 6/3/1383
منبع: سید جواد میرخلیلی، روش تحقیق پیشرفته (جزوه آموزش غیر حضوری مرکز مدیریت حوزه ھای علمیه خواھران 1394)

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.