جایگاه خانواده در اسلام و فمینیسم

چکیده
گرایش های مختلف فمینیستی با هدف دفاع از حقوق زنان و رهایی از ستم وارده به آنان و رساندن به آزادی فردی و اجتماعی، زنان را قعر بی هویتی و ستم بیشتر فرو بردند و از آنجا که زنان نقش مهم و اصلی در بنیان خانواده را دارند، با گرایش به سمت این تفکرات موجب متلاشی شدن خانواده ها می شود و این در حالی است که اسلام در جهت ارتقاء و اهمیت این نهاد اساسی سفارشات ارزشمندی را بازگو کرده و خانواده را بنیادی برای تامین نیازهای روحی و جسمی و جلوگیری از فسادها و گناه، بقای نسل و غیره می داند. برهمین اساس خانواده، مهد انسان سازی و محل آمادگی برای رسیدن به سعادت و شقاوت است.
در تحقیق حاضر به بررسی دیدگاه های فمینیسم و اسلام درباره ی خانواده با موضوعاتی چون تحلیل نگرش فمینیسم و آثار سوء آن نسبت به خانواده و از طرفی بررسی ویژگی ها و انگیزه های تشکیل خانواده و نقش پدر و مادر و نیز حقوق و تکالیف آنها در اسلام به مقایسه بین دو مکتب در نگاه به خانواده پرداخته شده است. در این تحقیق به جایگاه و اهمیت خانواده پرداخته شده است و در این حیطه به انگیزه، ویژگی و نقش پدر و مادر در خانواده و همچنین به حقوق و تکالیف زن و شوهر و تحلیل نگرش فمینیسم به خانواده و مقایسه ی دو مکتب اسلام و فمینیسم اشاره شده است.

این نوشتار در چهار فصل تنظیم گردیده:
فصل اول با عنوان مفهوم شناسی، شناختی بر مفاهیم و متغیرهای اصلی این تحقیق به صورت اجمالی پرداخته شده و با بررسی ریشه ای کلمات اصلی مخاطب را با این مفاهیم آشنا می کند.
فصل دوم با عنوان خانواده در اسلام، به اهمیت تشکیل خانواده در آیات و روایات و نقش هر یک از پدر و مادر در خانواده و حقوق و تکالیف زن و شوهر نسبت به یکدیگر پرداخته شده و ویژگی و انگیزه تشکیل خانواده در اسلام مورد بررسی قرار گرفته است.
فصل سوم با عنوان خانواده و فمینیسم، نگرش فمینیسم پیرامون خانواده مورد تحلیل قرار گرفته و با شناسایی گرایش های فمینیستی و جریان های فمینستی در ایران به بررسی این دیدگاه پرداخته و نهایتا عقاید فمینیستی نسبت به خانواده مورد جمع بندی قرار گرفته است.
فصل چهارم با عنوان مقایسه خانواده از منظر اسلام و فمینسم به بررسی آثار نگرشی فمینیسم و پیامدهای این دیدگاه و بررسی راهکارهای متفکرین غربی نسبت به این پیامدها پرداخته شده است که در مقابل آن راهکارهایی از متفکران اسلامی پیرامون خانواده ارائه شده و مقایسه ای بین دو مکتب نسبت به خانواده صورت گرفته است.

واژگان کلیدی تحقیق
فمینیسم- خانواده- اسلام- حق- مردسالاری- زن سالاری.

تحقیق پایانی طلبه فارغ التحصیل حوزه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت

استاد راهنما: سرکارخانم حاجیان 

استاد ارزیاب: سرکارخانم نیکوبرش

تاریخ دفاع: 89/8/6

  • وفائی نژاد
    نظر از: وفائی نژاد
    1395/04/31 @ 08:56:41 ق.ظ

    وفائی نژاد [عضو] 

    باسلام و وقت بخیر
    مطالب وبلاگتان عالیست بسیار استفاده کرده و لذت بردم

    خوشحال میشویم به وبلاگ ماهم مراجعه کنید و مارا از نظرات خود بهرمند سازید.

  • نظر از: محمدی
    1394/07/16 @ 12:51:31 ب.ظ

    محمدی [عضو] 

    سلام
    تحقیق مفیدی است
    موفق باشید

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.