راه های دستیابی به عدالت اجتماعی از دیدگاه امام علی(علیه السلام)

چکیده

مسأله « راه هاي دستيابي به عدالت اجتماعي » در جامعه يكي از مسائل مهم اجتماعي است. اسلام نيز به عنوان آخرين دين الهي به عدل و عدالت اهتمام زيادي دارد و يكي از اصول اعتقادي شيعه عدل است، بايد اين مسأله را از ديدگاه كسي بررسي كرد كه خود مظهر الهي بوده است و نظريات بديعش سال ها مورد استفاده محققان مسلمان و غير مسلمان بوده است.

با وجود شعارهاي عدالت محور همواره شاهد بي عدالتي در جوامع مختلف هستيم و همين مسأله اين پرسش را در ذهن به وجود مي آورد كه عدالت واقعي چيست؟ و راه هاي دستيابي به چنين عدالتي كدام است؟ در اين پايان نامه با استفاده از مسائل تاريخي و پيشامدهاي واقعي دوران آن حضرت به توصيف و تحليل مفهوم عدالت ، مزاياي آن و راه هاي دستيابي به عدالت در يك جامعه اسلامي پرداخته شده است. و روش جمع آوری اطلاعات به صورت کتاب خانه ای بوده است و در سه فصل ارائه شده است؛ فصل اول: کلیات، فصل دوم: مفهوم شناسی عدل و عدالت در حکومت و فصل سوم: راه های دستیابی به عالت اجتماعی است.

شكي نيست كه يكي از مظاهر عدالت اجتماعي اين است كه مردم در آسايش همه جانبه زندگي كنند و تحقق چنين امري از ديدگاه علي(ع) در رسيدن حق مشروع هر فرد در جامعه توسط حاكمان و كارگزاران خدامحور ، عادل و متقي و ساده زيست ، مدير و مدبر و شجاع ميسر مي‌باشد. براي برقراري عدالت اجتماعي علاوه بر حاكمان و كارگزاران، قوانين نيز بايد درست و عادلانه باشد و مردم نيز همراهي و نظارت لازم را داشته باشند. اين همان اصولي است كه امام(ع) بدان توجه و تأكيد داشته است.

واژگان کلیدی: عدالت، عدالت اجتماعی، عدالت اقتصادی، عدالت قضایی

تحقیق پایانی طلبه فارغ التحصیل حوزه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت 

استاد راهنما: خانم فاطمه غلامی 

استاد ارزیاب: خانم فرزانه نیکوبرش 

تاریخ دفاع:1389/8/6

  • نظر از: الزهرا (س) نصر
    1394/02/01 @ 05:11:15 ب.ظ

    الزهرا (س) نصر [عضو] 

    ممنون از طلبه مذکور
    موضوع خیلی خوبی ست

    یا علی

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.