سوالات مسابقه پژوهشی مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت به مناسبت هفته پژوهش

سوالات مسابقه پژوهشی مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت

به مناسبت هفته پژوهش

1.جوینده حقیقت در جستجوی درستی ……………، …………، ………… و …………………. است.

الف ) اتفاق ، حرف ، روش ، نتیجه                      ب )   سخن ، ادعا ، حرف ، نتیجه

ج) پدیده ، سخن ، ادعا ، نتیجه                          د) همه موارد

2. مشخصات تحقیقات بنیادی وکاربردی کدام یک از موارد زیر است؟

الف ) تحقیق بنیادی نتیجه گرا ، تحقیق کاربردی تصمیم گراست .

ب) تحقیق کاربردی قائم به زمان و مکان و در جست وجوی دست یابی به هدف علمی است .

ج ) هدف تحقیق بنیادی افزایش حیطه دانش وآگاهی است .

د) همه موارد

3. اولین قدم در هر پژوهش علمی چیست ؟

الف ) بیان مسئله        ب ) تشخیص مسئله          ج) الف وب            د) هیچکدام

4. تحقیق ابتکاری چگونه پژوهشی است ؟                 

الف ) پژوهشی برای یافتن وکشف حقیتی است که بر دیگران مجهول بوده و پیشتر کسی بدان نپرداخته است .

ب) روشنگری درباره مواردی  را که در تحقیق پیشینیان مبهم ومجهول مانده است .

ج) پژوهشی که هدف عمده آن افزایش حیطه دانش وآگاهی است .

د) این تحقیق در پی یافتن علت های احتمالی یک الگو ی رفتاری و بررسی علل پس از وقوع آنهاست .

5. انواع سوالات پژوهش که با اهداف مختلف پژوهشی طرح می گردند در کدام گزینه به طور کامل مطرح شده است؟

الف ) سوالات کانونی و مرکزی و فرآیندی                 ب) سوالات مرکزی و فرآیندی و پیش آیندی

ج) سوالات کانونی (مرکزی)، پیش آیندی ، پس آیندی و فرآیندی

د) سوالات کانونی (مرکزی ) ، پیش آیندی ، پس آیندی و فرآیندی و با رویکردی دیگر سوالات توصیفی و استنباطی

6. تعریف شایسته پژوهش چیست ؟

الف ) فعالیتی نظام مند ، با هدف تولید دانش جدید و یافتن پرسشی بی پاسخ درباره موضوعی خاص

ب) گرد آوردن مواد معتبر و مقدمات و سیر در آنها براساس روش درست استنتاج نتایج از مقدمات

ج) تلاش روشمند محقق برای حل مسئله

د) پردازش اطلاعات با فرآیند نظام مند ، متعلق به گستره خاصی از علوم ، دارای هویت جمعی و در بردارنده نوآوری

7. تفاوت اساسی موضوع با مساله چیست ؟

الف ) موضوع کلی و عام است ولی مسئله جزیی است .

ب) تولید فکر و افزایش مرزهای دانش در گرو تحقیقات مساله محور است نه موضوع محور

ج) موضوع جزیی و مسئله کلی و عام است .                            د) الف و ب

8. در تحدید و محدود سازی موضوع تحقیق به چه نکاتی باید توجه نمود؟

الف )تحدید موضوع از نظر تبار شناسی                ب) تحدید موضوع از نظر مکان یا محل و زمان

ج) تحدید موضوع از طریق مقاطع و لایه های بحث                  د) همه موارد

9. فواید بارش پرسش ها در تحقیق چیست ؟

الف ) زمینه سازی برای کنجکاوی و تحریک ذهن و رسیدن به خلاقیت و نوآوری

ب) کسب آمادگی برای فهم دقیق و جامع تر مطالب و افزایش قوه استنباط علمی

ج) الف و ب                                                               د) هیچ کدام

10. معنای اصطلاحی موضوع که در روش تحقیق کاربرد دارد چیست ؟

الف ) همان چیزی که حکم به آن تعلق گرفته است .

ب) در هر قضیه اسمی است که محمول به آن نسبت داده می شود .

ج) یک زمینه کلی است که درباره آن تحقیق می کنیم وتملم عوارض ذاتیه را در می گیرد .

د) همان مساله است .

منابع: کتاب رموز پژوهشگری1 سیدحسین اسحاقی و خودآموز مقدمات پژوهش دکتر حسن اسلام پور کریمی

طلاب حوزه های علمیه خواهران پاسخنامه های خود را از طریق اتوماسیون اداری به مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت ارسال نمایند.

به برگزیدگان به قید قرعه هدایایی اهدا می گردد.

موفق باشید

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.