شخصيت اخلاقي و مبارزاتي حضرت زينب (س)

چکیده

در اين تحقيق سخن از زينب (س) است و شخصيت اخلاقي و مبارزاتي ايشان. سخن از زينبي به ميان مي آيد كه نامي آشنا نه تنها براي شيعيان، بلكه براي همه تاريخ دانان، زني كه در تغيير مسير تاريخ بشريت نقشي اساسي و مهم ايفا كرده، از ديدي موجد، تاريخ جديد و در دنياي اسلام و سر فصلي عظيم در آن و با عنوانهاي درخشان است .

در اين تحقيق با مراجعه به منابع كتابخانه اي سعي شده گوشه اي از زندگاني حضرت از ولادت تا وفات بيان شود، البته مسئله اساسي و مهم در اين تحقيق اخلاق و مشي مبارزاتي اين بزرگوار است كه به نظر من براي زنان و دختران در هر عصري مي تواند مفيد باشد .

براي رسيدن به اين نكته مهم ابتدا از ريشه خانوادگي و شرافت نسبت ايشان شروع مي نمائيم و تولد ايشان، و اينكه چرا با تولد ايشان هاله اي از غم چهره پيامبر و خانواده پيامبر و خانواده او را پوشاند، دوران كودكي ايشان چگونه سپري شد و با چه حوادثي روبرو گشتند كمالات و توان روحي ايشان تا چه اندازه بود، آيا رسالتي بر دوش داشتند و چه زماني اين رسالت شروع شد . در اين رسالت تا چه اندازه نسبت به ولايت تعهد داشتند، در مقام پاسداري و دفاع چگونه بودند . مشي مبارزاتي ايشان چگونه بود، چه طرحي پيش رو گرفتند، در كربلا چه ديدند و چه كشيدند، پس از كربلا چه نقشي داشتند و سرانجام حاصل مبارزاتش چه بود و در حال حاضر وظيفه ما در حفظ نام و ارزشها و فداكاريهاي اين بانوي بزرگوار چيست؟

با پاسخ دادن به اين سئوالهاست كه شايد تا حدودي به هدف رسيد و نتيجه مطلوب را از اين تحقيق گرفت .

شرافت نسبت و ريشه خانوادگي ايشان باز مي گردد به جد بزرگوارشان رسول خدا و پدر بزرگوارشان امير المومنين (ع) و مادر بي همتايشان حضرت زهرا (س) با تولد ايشان غمي بر چهره اين خاندان بزرگ نشست، چرا كه پيامبر و پدر و مادر ايشان مي دانستند كه چه سختيهايي در انتظار اين دختر است و چه رسالت عظيمي بر عهده دارد، مي دانستند تنها 6 سال از كودكي او به راحتي پسري مي شود و ما بقي عمرش را سختيهايي پوشانده كه دل هر انساني را به درد مي آرود . اين سختيها با وفات رسول خدا شروع شد و تا به شهادت رسيدن بقيه عزيزانش به دردناكترين حالات ادامه يافت .

اما اين دختر بزرگوار در مكتب پدر و مادر و در محضر رسول الله درسهايي فرا گرفته بود كه باعث شد تا اندكي نيز شكوه ننمايد و رسالت خويش را بداند و تمام سعي خود را در به انجام رساندن اين رسالت نمايد مي دانست كه شروع اين رسالت با هنگامي با حسين (ع)‌به اوج مي رسد و پايان آن، شايد لحظه اي است كه چشم از اين  جهان فرو بندد. در انجام اين رسالت با تمام وجود نسبت به ولايت متعهد بودند و برادر خويش را امام خود نيز مي دانستند، پيش از اينكه برادر خود را ياري نمايد، امام خويش را ياور بودند و اهداف عاليه او را دنبال مي نمودند .

در مقام پاسداري و مبارزه، بهترين و نيكوترين روشها را كه مايه توانمندي خود نيز بود انتخاب نمود. بعد از واقعه عاشورا نيز توان خود را از دست نداد و روشهايي را اتخاذ نمود كه اين نهضت عظيم حسيني نا فرجام نماند و قيام آفريني كرد كه در طول تاريخ ثبت شد .

امروزه ماهم براي زنده نگهداشتن نام و ياد فرياد شهيدان، به سيره و روش زينبي نيازمنديم، چرا كه خون شهداي عصر ما و نسل ما نيز امتداد خون شهداي كربلاست . آري، اگر مي‌خواهيم، بلند ترين فرياد تاريخ را بشنويم كه بشريت را به سوي زيبايي ها و ارزش ها و فضليت ها رهنمون شده است بايد به خطبه هاي زينب بنگريم. خطبه هايي كه چگونه زيستن و چگونه رفتن را تفسير كرده است و از مقام بلند شهادت تجليل . 

تحقیق پایانی طلبه فارغ التحصیل حوزه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت 

استاد راهنما: حجت الاسلام والمسلمین سید حسن سید محمدی

استاد ارزیاب: خانم شاکری 

تاریخ دفاع:1384/12/20

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.