ولایت پذیری حضرت زینب (سلام الله علیها) نسبت به امام عصر خود امام حسین (علیه السلام)

چکیده 

تاریخ اسلام تاریخی است که از حرکت انبیاء و اولیاء شکل گرفته مخصوصا زنان، در دیدگاه تشیع امامت و ولایت از اساسی‌ترین پایه‌های مکتب اسلامی است که امامان معصومین(علیهما السلام) رهبری جامعه را به عهده داشتند. و زنان نیز به دفاع و پشتیبانی از ولایت نقش مهم و موثری داشتند، حضرت زینب(سلام الله علیها) از آن شخصیت‌های برجسته در طول تاریخ اسلام است که دارای ویژگی‌ها و اختصاص های منحصر به فرد بوده. یکی از ویژگی های بارز آن حضرت ولایت پذیری و ولایت مداری از امام زمان خود در دوران قبل از واقعه عاشورا و پس از آن می‌باشد. این تحقیق در صدد تبیین این ویژگی در حضرت زینب (سلام الله علیها) است.

ولایت پذیری یعنی تابع امر ولی زمان بودن، به گونه ای که بینش و گفتار و کردار و تصمیمات فرد برخاسته و متاثر از معرفت مورد رضایت و مرضی رضای امام زمانش باشد.

این تحقیق از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی است و روش تحقیق به صورت توصیفی و تحلیلی است. ونتیجه آن عبارت است از اینکه زن می‌تواند همانند مردان در صحنه‌های ولایت مداری حضور داشته باشد به گونه ای که در گفتار و کردار و بینش متاثر از امام زمان خویش باشد، مانند حضرت زینب (سلام الله علیها) که در دوران چند امام حضور داشتند و در دفاع از ولایت نقش مهمی را ایفا کردند.

کلید واژه : حضرت زینب(سلام الله علیها)، ولایت، امامت، مشارکت ،عاشورا

تحقیق پایانی طلبه فارغ التحصیل حوزه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت 

استاد راهنما: خانم فرزانه نیکوبرش 

استاد ارزیاب: خانم حوریه خدایی

تاریخ دفاع:1393/6/20

  • نظر از: مدرسه علمیه امام خمینی ره رباط کریم
    1394/02/14 @ 01:06:51 ب.ظ

    مدرسه علمیه امام خمینی ره رباط کریم [عضو] 

    وفات حضرت زینب (سلام الله علیها)تسلیت باد.

  • نظر از: رحیمی
    1394/02/14 @ 12:45:31 ب.ظ

    رحیمی [عضو] 

    با سلام و عرض تسلیت و تعزیت به مناسبت وفات جانسوز صدف دریای ایثار و عصمت، پرورش یافته دامان ولایت، محبوب مصطفی صلی الله علیه و اله و نور دیده مرتضی علیه السلام، سکاندار کربلا و عطر خوش زهرا سلام الله علیها و الگوی عفاف و پاکی را به راهیان عشق و شیفتگان راه سرخ شهادت.

    ان شاءالله دعای خیر آن عُلیاء مُخَدَّرِه حضرت زینب سلام الله همیشه بر زندگیتان جاری باشد.
    یا علی - علیه السلام -

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.