معرفی کتاب به مناسبت هفته کتابخوانی 1395

1- کتاب فرآیند وجودی انسان از آغاز تا انجام

کتاب «فرآیند وجودی انسان از آغاز تا انجام» با عنوان فرعی «از نگاه امام خمینی (س) و علامه طباطبایی» توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج به چاپ رسید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، این کتاب 176 صفحه ای در سه فصل «از کجا آمده ایم؟»، «به کجا و برای چه آمده ایم؟» و «به کجا می رویم و چگونه خواهیم بود؟» به قلم محمد امین صادقی ارزگانی نوشته شده است و به آراء اندیشمندان مختلف درباره مبدا و مقصد انسان پرداخته است.
در قسمتی از مقدمه ای که مؤلف این کتاب بر آن نوشته آمده است: « انسان شناسی ساحت های گسترده و متنوعی دارد، یکی از آنها، شناخت فرآیند وجودی انسان از آغاز تا انجام است.
این موضوع که یکی از مهمترین و بنیادی ترین مسائل انسان شناختی است، آن گونه که بایسته تحقیق است، کمتر مورد بازپژوهی قرار گرفته است.
از این رو در پژوهه حاضر تلاش گردیده که با تکیه بر دیدگاه دو حکیم بزرگ معاصر – حضرت امام خمینی (س) و علامه طباطبایی – کار نو و بایسته ای صورت بگیرد؛ تا از این رهگذر از یک سو، آموزه های وحیانی و فلسفی در باب شناخت پیشینه و پسینه انسان بارخوانی و بازشناسی گردد.
و از سوی دیگر ره آورد فکری و معرفتی این دو حکیم معاصر که نقش بی بدیل در معارف انسان شناسی دارند، مورد مداقه و تحقیق قرار بگیرد، و تشنگان وادی معرفت از اندیشه های فلسفی آنها بهره مند گردند.»

2- کتاب بررسی آیات معاد در آثار امام خمینی(س)

مؤسسه چاپ و نشر و عروج کتاب بررسی آیات معاد در آثار امام خمینی (س) با گردآوری علی رقیمی گیتی منتشر کرد.
در مقدمه این کتاب که در 10 فصل تنظیم شده است آمده است: موضوع این این کتاب پیرامون معاد موضوعی است که هر کس در خور استعداد خویش به بحث و گفتگو پرداخته است. تا جایی که برخی از انبیا که در قرآن ذکر شده است با کمال شهامت از خداوند متعال مسئلت نموده اند که این استخوان ها چگونه زنده می شوند؟
در بخشی دیگر از مقدمه مؤلف آمده است: این کتاب در بردارنده مباحثی از اندیه های قرآنی حضرت امام خمینی پیرامون آیات معاد است که نویسنده با امداد الهی و دعای خیر ذوات قدسیه آن را در فصول ده گانه تنظیم کرده و سامان بخشیده است. در این تحقیق مضوع معاد و مسائل مربوط به آن در پاره ای موارد به طور صریح و آشکار و در برخی موارد به طور رمز و اشاره چنان تبیین واقع شده که هر کس می تواند در حد توانایی خود از این بوستان خوشخ ای بچیند و آن را ره توشه فعالیت های فکری و عملی خود قرار دهد.
در فصل یکم کتاب بررسی آیات معاد در آثار امام خمینی به بررسی پیش نیازهای علمی موضوع؛ رابطه انسان با پدیده معاد و تفاوت معاد انسان با سایر موجودات پرداخته شده است.
گفتار دوم این فصل ضرورت پی جویی بحث معاد را مورد دقت نظر قرار داده و در گفتار سوم پاره ای از آثار اعتقاد به معاد را مورد کنکاش قرار داده است.
در فصل دوم این کتاب نیز دلایل اثبات معاد از جمله تجرد تفس، بقای روح و حیات آن و برهان عدالت و فطرت تشریح شده است.
فصل سوم کتاب آیات معاد به موضوع مرگ به عنوان دروازه عالم برزخ اختصاص پیدا کرده است.
عالم برزخ عنوان فصل چهارم کتاب است که در آن زیرعنوان هایی از جمله اثبات حیات در برزخ، ویژگی های عالم برزخ و سیمای برزخیان به چشم می خورد.
فصل پنجم به به موضوع دنیا و آخرت پرداخته است و در فصل ششم قیامت موضوع بحث است.
صراط،، بهشت و پاداش، دوزخ و مجازات پلیدفکران عناوین دیگر فصل های آیات معاد را شامل می شود.
آخرین فصل از این اثر تحقیقی تالیفی با عنوان تجسم اعتقادات و اخلاق و اعمال ضمن پرداختن به تناسب میان اعمال و کیفر، تحذیر از پیامد اعمال، هماهنگی با تجسم آن و دیگر مفاههیم مرتبط پرداخته شده است.
بررسی آیات معاد در آثار امام خمینی تحت نظارت چاپ و نشر عروج وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در سال 1395 با شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 15000تومان در 307 صفحه چاپ و منتشر شده است و علاقمندان به موضوع می توانند این کتاب را از کتابفروشی های معتبر و مراکز عرضه کتب منتشر شده مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام تهیه کنند.

3-کتاب «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»

کتاب «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» تالیف رضا خدری و زهره مظهری از سوی موسسه انتشارات امیربهادر روانه بازار کتاب شد.
این کتاب در 5 فصل تدوین و تالیف شده و نگارنده تلاش داشته تا در این کتاب با توجه به نامگذاری سال 95 از سوی رهبر معظم انقلاب به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» به این موضوع بپردازد و راهکارهایی کاربردی و عملیاتی برای این موضوع ارائه کند.
در فصل اول خواننده فرمایشات رهبر انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی را از نظر می‌گذراند و در فصل بعد به تعاریف این موضوع یعنی اقتصاد مقاومتی می‌رسد.
در فصول دیگر این کتاب راهکارها و نظرات 34 اقتصاددان در ارتباط با اقتصاد مقاومتی آمده و در فصل پایانی مولفان به نقش انقلاب اسلامی در استکبار ستیزی در عرصه اقتصادی به صورت مجزا اشاره کرده است.
کتاب «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» اثر مشترک رضا خدری و زهره مظهری در بیش از 120 صفحه و در شمارگان 2هزار نسخه با قیمت 8 هزار تومان از سوی موسسه انتشارات امیربهادر روانه بازار کتاب شده است.

4- کنوز الحکم و فنون الکلم(حاوی خطبه‌ها،‌ مواعظ و کلمات قصار و مفاخر امام مجتبی(ع))

انتشارات طوبای محبت در آستانه شهادت امام حسن علیه السلام کتاب «کنوز الحکم و فنون الکلم» شامل خطبه ها،‌ مواعظ و کلمات قصار و مفاخر امام مجتبی علیه السلام را منتشر کرد.
کتاب «کنوز الحکم و فنون الکلم» اثر محدث خبیر، فقیه محقق آیت الله میرجهانی است که به کلمات گهربار و سخنان دربار امام حسن مجتبی علیه السلام اختصاص دارد.
در این اثر بی بدیل، خطبه ها، مواعظ، نامه ها، کلمات قصار حضرت جمع آوری شده است که برخی از بخش های مهم کتاب عبارت است از:
- خطبه امام حسن علیه السلام برای مردم و خطباء اهل شام.
- مفاخره امام حسن علیه السلام بر معاویه و یارانش.
- جواب امام حسن علیه السلام به سوالات حضرت خضر.
- جواب امام حسن علیه السلام به سوالات پادشاه روم.
- کلمات قصار امام حسن مجتبی علیه السلام.
- کرامت امام حسن علیه السلام به سائل.
- خطبه امام حسن علیه السلام پیرامون صلح با معاویه
- مواعظ امام حسن علیه السلام قبل از شهادتشان.
این اثر ارزشمند با رعایت حفظ کامل امانت از اصل متن، سعی شده با ویرایش اجمالی و تبویب و ذکر منابع، با هدف نشر معارف امام حسن علیه السلام ، تقدیم علاقمندان فرهنگ اهل بیت علیهم السلام شود.
این کتاب در 420 صفحه توسط انتشارات طوبای محبت در استان قم برای نخستین بار منتشر شد.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.