معرفی کتاب جامعه شناسی انقلاب پیروز امام حسین (ع)،اگر زینب نبود ، سایبان خودساخته عرفان‌های مدرن

نام کتاب: جامعه شناسی انقلاب پیروز امام حسین (ع)
نویسنده: مهدی زند وکیلی
محل نشر: قم
ناشر: بخشایش
تاریخ انتشار:۱۳۹۳
تعداد صفحات:۶۷
خلاصه کتاب:
واقعه ی کربلا یک دوره تاریخ فشرده است و تا کنون عالمان دینی و غیردینی درباره آن صدها کتاب نوشته و به تجزیه و تحلیل آن پرداخته‌اند. حادثه کربلا اسلام راستین را از خطر نابودی و مسخ نجات داد، بزرگترین خدمت را به بشریت و آزادی خواهان نمود که در برابر ظلم و ستم ایستادگی و مقاومت کنند و تسلیم و ساکت نباشند…
کتاب پیش رو جریان واقعه کربلا و حوادث قبل و بعد از آن را از دیدگاه جامعه شناسی مورد بررسی قرار داده است. این کتاب متشکل از پنج فصل می‌باشد که فصل اول کلیات را در برمی‌گیرد. فصل دوم به شرایط اعتقادی، سیاسی و اجتماعی قبل از واقعه کربلا می‌پردازد. فصل سوم حوادث واقعه کربلا، از مرگ معاویه تا شهادت امام حسین(ع) را بیان می‌کند. فصل چهارم حواث بعد عاشورا را شامل می‌شود. و فصل پایانی به علل استمرار انقلاب کربلا اختصاص یافته است.
برخی از ریز موضوعات کتاب عبارتند از:
۱-انقلاب پیروز چیست؟ ۲- اسلام چیست؟ ۳- گروه‌های اجتماعی در سال ۶۰ ۴- تحلیل حادثه کوفه و تغییر مواضع ارتجاعی ۵- امام حسین(ع) بعد از معاویه ۶- واقعه شب و روز عاشورا ۷- کنش و واکنش اجتماعی ۸- مبارزه مختار ۹- سقوط امویان ۱۰- مراسم عزاداری و گریه بر امام حسین(ع) ۱۱- تربت امام حسین(ع) ۱۲- وقف برای عزادری امام حسین(ع) ۱۳- ساختن مراکز دینی مانند حسینیه
برخی از منابع استفاده شده در نگارش کتاب عبارتند از:
• فرهنگ جامع سخنان امام حسین(ع) ۲- لهوف ۳- حسین وارث آدم ۴- مقتل ابی مخنف

 

نام کتاب: اگر زینب نبود …
سخنان شیوای حضرت زینب (ع) در حادثه با عظمت عاشورا
نویسنده: محمد محمدیان
محل نشر: تهران
ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی
تاریخ انتشار: 1392
تعداد صفحات: 136
خلاصه کتاب:

در كتاب حاضر سخنانی از حضرت زینب، در طول نهضت كربلا با ترجمه‌ فارسی نقل شده است. در پایان هر سخن نیز توضیح مختصری درباره‌ی محتوای سخنان و اهمیت آن‌ها ذكر گردیده است.

 

نام کتاب: سایبان خودساخته عرفان‌های مدرن
به اهتمام: پژوهشکده باقرالعلوم

خلاصه ای از کتاب:

این کتاب «سایبان خودساخته عرفان‌های مدرن» که به قلم محمد اسماعیل عبداللهی و با مقدمه حجت‌الاسلام احمد عابدی به رشته تحریر درآمده است ضمن تحلیل انسان کامل در عرفان اوشو و کوئلیو به بررسی و تطبیق آن با عرفان قرآنی و روایی پرداخته شده است.
اهمیت این اثر در آن است که مباحثی در خور توجه و سودمند در ارتباط با مهم‌ترین محورها و شبهات معنویت‌های دنیوی به همراه جواب‌های اقناعی و بدیع ارائه شده است.
در مقدمه این اثر سخنی از پژوهشکده باقرالعلوم(ع) تدوین شده و آمده است: بی‌تردید یکی از دغدغه‌های آدمی در طول تاریخ اندیشه او، شناخت حقیقت انسان، مراتب وجودی او و راه‌های رسیدن به کمال و سعادت است. اما از سویی انسان امروزین گرچه در علوم مختلف گام‌های بلندی برداشته است، از سوی دیگر جهان مدرن با مشکلاتی که فراروی انسان نهاده، بستر مناسبی برای غفلت انسان از خویشتن راستین خود فراهم ساخته است. دنیای جدید پاسخ‌های جدید به نیازهای کهنه انسان یافته است که بسیاری از آن نیازها، نیاز معنوی و عرفانی است آشفتگی این پاسخ‌ها در ایجاد نگرش و رویکردهای معنوی و عرفانی سبب شده است آسیب‌هایی در انتخاب صحیح انسان در چگونگی معنی بخشی به زندگی و سلوک معنوی و عرفانی به‌وجود بیاورد.
کتاب «سایبان خودساخته عرفان‌های مدرن» در جشنواره علامه حلی به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شد.
علاقه‌مندان به تهیه این اثر می‌توانند به انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم واقع در بلوار نیایش قم مراجعه کنند.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.