پای حرف استاد

فاطمه صاحب جمعی *

فقط خدا حافظ است و بس

به غیر از حافظیت خدا ، به هیچ چیز نباید اعتماد داشت . همه چیز در دست خداست .در روایت است که « لا حول و لا قوه الا بالله » یعنی هیچ رو گردانی از گناهان نیست مگر با حفظ و نگهداری خود خدا و هیچ نیرویی بر طاعت و عبادت خدا نداریم ، مگر به کمک و یاری خداوند . *

*سجده ی طولانی هم عظمت دارد ، هم احتیاط
سجده طولانی از عباداتی است که کمر شیطان را می شکند . اما کسی که سجده ی طولانی انجام می دهد باید مواظب باشد که مرتکب ریا نشود .بعد از سجده باید جلوی آیینه بایستد و ببیند آیا جای مهر در پیشانی اش نقش بسته است یا نه ، اگر نقش بسته بو ، مقداری بمالد تا به صفت رذیله مبتلا نشود.

*خودمان باعث عذاب می شویم
« ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم » سوره رعد - آیه ی 11
خداوند هرگز اوضاع قومی را تغییر نمی دهد ، تا اینکه خود آنان آنچه را که دارند ، تغییر دهند .
هر چه هست از قامت ناساز بی اندام ما است . تا ما ناجور نشویم ، آنچه از بالا بر سر ما نازل می شود ، ناجور نمی شود ، بلکه کاری می کنیم که باران رحمت بر ما نقمت و عذاب می شود .


*امام (علیه السلام) و قرآن را با یقین بشناسیم
اگر از قرآن استفاده نمی کنیم برای آن است که یقیین ما ضعیف است ، از این رو ، اگر خود امام (علیه السلام ) را هم ببینیم ، تغییر حالی در ما حاصل نمی شود ، چنانچه عده ای در حال حضور به ائمه علیهم السلام بد و ناسزا می گفتند . امام (علیه السلام) و قرآن با کتاب رتم و اسفندیار فرق دارند . آیا ما اهل قرآن هستیم یا نه ؟ عمری برای تعجیلش دعا می کنیم ، نکند از آنها نباشیم.
*از علما استفاده کنید
روحانی و عالمِ ، به طبیبی می ماند که هر کجا با افرادی برخورد نمود ، آنها را طبابت کند و دوای دردهی آنها را بیان کند ، زیرا ممکن است دردمندی باشد که پیِ دوا می گشته و نمی یافته ، ولی در نزد او دوای درد و مرض های روحی خود را پیدا کند . حال ما تقریباً حال کسانی است که در زمان و نزد انبیاء (علیهم السلام) بودند و از آنها استفاده نمی کردند، زیرا ما هم در کنار نمایندگان آنها یعنی علما هستیم و می توانیم به نزد آنها برویم و از آنها استفاده کنیم ، ولی نمی رویم و استفاده نمی کنیم.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.