اقدامات امام علی (علیه السلام) در موضع سیاست و قدرت

چکیده 

عنوان اين تحقيق ،اقدامات امام علي عليه السلام در موضع سياست و قدرت است . بي ترديد جهان بيني اسلامي شامل عنصر سياست است . مروري بر اصول ، ارزش ها و احکام اسلامي  آميختگي اين دين را با مقوله سياست براي براي هر پژوهش گري آشکار مي سازد .

در اين ميان ، امام علي (ع) به عنوان مفسر اسلام ناب ، مرجع قابل اعتمادي براي استنباط اصول ومباني ديدگاه اسلام در باره سياست است .

از اين رو قبل از بررسي اقدامات آن حضرت در موضع سياست و قدرت ، مباني انديشه سياسي ايشان در ابعاد گوناگون ذکر شده است . ابتدا اهميت و جايگاه سياست از نگاه امام علي (ع)بيان شده ، سپس مباني معنوي و اخلاقي سياست ، اهداف و غايات سياست ، عناصر مشروعيت قدرت سياسي و نقش مردم در اين ميان از ديدگاه امام علي (ع)مورد بررسي قرار گرفته است.

در ادامه بيان مباني انديشه سياسي امام علي (ع) جايگاه دولت و بيعت درانديشه سياسي امام (ع) ، سپس اوصاف و شرايط زمام داران از نگاه امام علي (ع)ذکر گرديده است که اين اوصاف عبارتند از : پايبندي به قرآن و سنت ، عدالت محوري و حق مداري ، انتقاد پذيري ، مردم داري و مهرورزي ، آلوده نبودن به خصلت هاي نا پسند ولزوم تقوا براي ايشان .

پس از ذکر اوصاف زمامداران ، وظايف آنها از ديدگاه امام علي (ع)بيان گشته که اين وظايف شامل:  اقامه حق ودفع باطل، بر پا ساختن نشانه هاي دين ، ايجاد امنيت ورفاه وآسايش بر پا ساختن حدود الهي، ايجاد عدالت وفقر زدايي و دادن سهم ها و بهره ها به حق مي شود .

اقدامات و فعاليت هاي سياسي امام در دوران خلفاي سه گانه نيز قابل توجه است . قابل ذکر است که در دوران خلفا يکسري تحولات در جامعه آن زمان به وقوع پيوسته بود که قبل از ذکر اقدامات و فعاليت هاي سياسي امام علي(ع)اين تحولات (سياسي ، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي ) بيان شده است.

امام علي (ع)در اين دوران ، مخالفت خود را با خود داري از بيعت داوطلبانه ، انتقاد از عملکرد خلفا ، حمايت از منتقدان سياسي ونا ديده گرفتن فرمان خلفا نشان دادند.

همچنين موضعگيري ايشان در برابر غصب خلافت ، با بيان دلايل برتري خودشان ، اقدام عملي وهوشياري در برابر فرصت طلبان صورت گرفت . مشاوره هاي سياسي وعلمي خلفا با امام علي (ع) ، نقش مهم ايشان را در حفظ کيان اسلام وجلوگيري از انحرافات فقهي بيان مي کند .

        اقدامات امام علي (ع) در دوران  حکومت خويش در دو زمينه مورد بررسي قرار گرفته است .

امام (ع) حکومت خويش را با يکسري اصلاحات آغاز کردند که اين اصلاحات عبارت بودند از: اصلاح در تقسيم بيت المال ، کنار نهادن کار گذاران خليفه قبلي و باز گرداندن ثروت هاي عمومي.

سياست هاي علوي در حکومت ، بخش مهم ديگري از دوران حکومت آن حضرت را تشکيل مي دهد. اين سياست ها عبارتند از : سياست هاي اداري که خود شامل :

( راستي و صداقت در سياست ، حق مداري ، به کار نگرفتن خائنان و ناتوانان ، پيوند درشتي با نرمي ، قانون گرايي ، انظباط داري ، گزينش کارگذاران شايسته ، قاطعيت در برابر کار گزاران ) سياست هاي قضاي شامل :(گزينش نخبگان براي داوري ، تامين مالي قضات ، امنيت شغلي قضات  اهتمام به آداب داوري ، مراقبت از قضاوت قضات ، پرهيزاندن از قضاوت ستمگرانه و نا آگاهانه وحدت رويه قضايي، داوري مستقيم امام، جايگاه مصلحت نظام اسلامي در صدور حکم )سياست هاي امنيتي در بر گيرنده (کسب اطلاعات ، سازش به همراه زيرکي ، کيفر ندادن بر پايه گمان واتهام ) سياست هاي اقتصادي شامل ( ترويج فرهنگ کار ، آباداني شهر ها و توسعه کشاورزي  توسعه تجاري ،بازرسي مستقيم بازار ، جلو گيري از احتکار ، گرفتن ماليات ) وسياست هاي اجتماعي شامل (عدالت اجتماعي ، پاسداري از حقوق مردم ، اهتمام به خشنودي مردم وارتباط مستقيم با مردم ) .

امام علي (ع) در طول دوران حکومت خويش با چهار گروه مخالف رو به رو بودند که قبل از بررسي ماهيت اين گروه ها ، اقدامات امام علي (ع) و شيوه هاي رفتار با ايشان را ذکر مي کنيم . امام قبل از هر گونه اقدام عملي ، راه گفت و گو و مدارا را در مقابل مخالفان سياسي خويش پيش مي گرفتند ودر صورت نتيجه ندادن و عدم اثر بخشي ، راه شدت و قاطعيت را .

گروه اولي که به مخالفت با امام علي (ع) برخاستند ، قاعدين بودند که فعاليت هاي قاعدين در جنگ جمل وصفين مورد بررسي قرار گرفته است ، سپس روش امــام(ع) در مبارزه با آنان بيان شده است .

امام علي (ع)در مقابله با سه گروه مخالف ديگر يعني ناکثين، قاسطين ومارقين ؛ پس از احتجاجات فراوان و خطابه هاي پيش از نبرد ، مبارزه در ميدان جهاد را تنها راه حل براي از ميان برداشتن اين مخالفان سر سخت ، ديدند .

قابل ذکر است که در اين پژوهش ، از منابع ومتون تاريخي نويسندگان وانديشمندان مسلمان بهره گرفته شده است و کتاب گرانسنگ نهج البلاغه نيز به عنوان يکي از منابع اصلي و مهم مورد استفاده قرار گرفته است که روش انجام تحقيق هم به صورت کتابخانه اي بوده است .

در پژوهش حاضر ، اين واژگان که همه داراي ريشه عربي هستند به عنوان واژگان کليدي در لغت نامه هاي عربي ، فارسي و انگليسي و دانشنامه سياسي مورد بررسي قرار گرفته است :

1ـسياست : معاني گوناگوني براي آن ذکر شده است مانند پرداختن به امور مردم بر طبق مصلحتشان ، حکومت کردن و… .

2ـ دولت : به معني قدرت ، بزرگي، نهاد دارنده قدرت و … آمده است .

3ـ حکومت: به مفهوم فرمان دادن ، فرمانروايي کردن ، اداره کردن شئون اجتماعي وسياسي مردم و… مي باشد .

4ـبيعت: به معني دست دادن به هم بر ايجاب و انشاي معامله، پذيرفتن سمت و اعلام اطاعت وآمادگي براي اجراي اوامر پيامبر و امام و والي و… .

مهم ترين و ارزشمند ترين نتيجه اين پژوهش و تحقيق اين است که اساساً نگاه زمامداران و کارگزاران در جامعه اسلامي نسبت به سياست و ابعاد آن ، بايد بر پايه آموزه هاي ناب علوي باشد. بر پايه آموزه هاي علوي ، سياست : شناخت و بهره وري از ابزار هاي مشروع در اداره جامعه و تامين رفاه مادي ومعنوي و گسترش عدالت حقيقي در حق مردمان است.

تحقیق پایانی طلبه فارغ التحصیل حوزه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت 

استاد راهنما :حجت الاسلام سید حسن سید محمدی 

استاد ارزیاب: سرکار خانم طوبی شاکری 

تاریخ دفاع: 1384/12/20

  • نظر از: الزهرا (س) نصر
    1394/02/01 @ 05:13:52 ب.ظ

    الزهرا (س) نصر [عضو] 

    موفق باشند
    یا علی

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.