بررسی اوصاف و ویژگی های بهشت و بهشتیان در آیات وروایات

چکیده
بحث پیرامون زندگی پس از مرگ و جهان دیگر همواره مورد توجه انسان ها بوده است . این که سرنوشت نهایی زندگی انسان به کجا ختم می شود و انسان ها چگونه و کجا نتیجه اعمال خود در این دنیا ، را خواهند دید ، از مسائل مهم زندگی بشر می باشد . با بررسی آیات قرآن کریم و روایات ماثوره از ائمه معصومین می توان دریافت که ؛ بهشت با نعمت های فراوان آن ، جایگاه ابدی پرهیزگاران و نیکوکاران است . در واقع انسانهای صالح و مومن نتیجه و پاداش اعمال نیک خود را در بهشت خواهند دید . لذا وقتی که ویژگی ها و اوصاف بهشت و بهشتیان در آیات و روایات مطرح می شود ، برای مومنین و معاد باوران انگیزه ایجاد می کند تا با انجام کارهای نیک بتوانند بهشت را به دست آورده و در زمره افراد صالح و بهشتی قرار بگیرند .روش این تحقیق ، توصیفی – تحلیلی است و روش جمع آوری اطلاعات هم به صورت کتابخانه ای می باشد که در سه فصل ارائه گردیده است .
دین اسلام که آخرین و کاملترین دین آسمانی است ، اصل معاد را از ارکان و اصول جهان بینی خود شمرده و آثار ایمان به آن را بیان می کند . همچنین با براهینی مانند برهان عدالت ، برهان رحمت و … اصل معاد را اثبات می نماید . از بحث های دیگر معاد ، بحث پیرامون کیفیت معاد از لحاظ روحانی و جسمانی بودن است که از سوی متکلمان و فیلسوفان مورد توجه قرار گرفته است .آیات قرآن کریم و روایات ، چهره و ویژگی های بهشت را بیان نموده و تمام مباحث مربوط به آن را مانند خلقت کنونی بهشت ، درهای آن ، نعمت های جسمانی حسی و نعمت های روحانی و معنوی ، به خوبی ترسیم نموده است .همچنین ویژگی های بهشتیان ، عوامل بهشتی شدن از قبیل ایمان و عمل صالح ، تقوا ، صدق و راستی و احسان و نیکوکاری و … در آیات و روایات اسلامی بیان شده است .بنابراین نعمت های بهشتی هر دو بعد وجودی انسان و نیازهای او را پاسخ می دهند . هم وجود مادی انسان و هم بعد معنوی آن ، خداوند این همه نعمت را در بهشت مهیا کرده تا افراد نیکوکار و پرهیزگار ، به پاداش اعمال نیک خود که در این دنیا انجام دادند ، برسند .
کلید واژه : معاد ، بهشت ، بهشتیان .

تحقیق پایانی طلبه فارغ التحصیل حوزه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت

استاد راهنما: سرکارخانم جزایری

استاد ارزیاب: سرکارخانم خدایی

تاریخ دفاع: 92/11/24

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.