رجب ،جویباری از بهشت

رجب ،جویباری از بهشت

معصومه معالی

رجب ، نام نهری در بهشت است که از شیر سفید تر و از عسل شیرین تر است . هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد ، از آن نهر می آشامد . در روایتی دیگر از حضرت امام کاظم ( ع) می خوانیم : « رجب ماه عظیمی است که خداوند متعال حسنات و نیکی ها را دو چندان ، و گناهان را محو می کند . »

این ماه در نهایت شرافت است ؛ از ماه های حرام است و جنگ در آن جایز نیست . همچنین ماه رجب از اوقات دعاست و حتی در زمان جاهلیت هم این مطلب شهرت داشته است . به گونه ای که مردم منتظر آمدن این ماه بودند. این ماه ، ماه حضرت امیرالمومنین علی (ع) است . در روایتی از آن حضرت آمده است : « ماه رجب ماه من است . و ماه شعبان ماه پیامبر (ص )و ماه رمضان ماه خداوند متعال است . »

 

پیامبر بزرگور اسلام (ص) می فرمایند : « خداوند متعال در آسمان هفتم فرشته ای را قرار داده است که به «داعی» گفته می شود . هنگامی که ماه رجب می آید ، این فرشته در هر شب این ماه تا صبح می گوید : « خوشا به حال تسبیح کنندگان خدا ! خوشا به حال فرمانبرداران خدا ! »خدای متعال می فرماید : « هم نشین کسی هستم که با من هم نشینی کند .فرمانبردار کسی هستم که فرمانبردارم باشد . بخشنده ی خواهان بخشایش هستم . ماه ، ماه من ، بنده ، بنده ی من و رحمت ،

رحمت من است . هر کس در این ماه من را بخواند ، او را اجابت می کنم و هر کس از من بخواهد ، به او عطا می کنم و هر کس از من هدایت بخواهد ، او را هدایت می کنم . این ماه را رشته ای بین خود و بندگانم قرار دادم که هر کس آن را بگیرد ، به من می رسد » .

کسانی که ماه رجب را گرامی بدارند ، علاوه بر آثار دنیوی مذکور ، در قیامت هم مورد توجه خداوند متعال واقع می شوند . حضرت امام صادق (ع) می فرمایند : « هنگامی که قیامت فرا رسد ، منادی از عرش ندا می کند : « کجایند! آنها که ماه رجب را گرامی داشتند ؟ » پس عده ای از مردم می ایستند ؛ در حالی که صورتهایشان برای اهل محشر می درخشد و بر سرهایشان تاج هایی از در و یاقوت گذاشته شده . هر کدام از آنها را هزار ملک از طرف راست و هزار ملک از طرف چپ همراهی می کنند . ملائکه به او می گویند : « ای بنده خدا ! کرامت خداوند

عزوجل گوارای تو باد !» پس ندایی از جانب خداوند جل جلاله می رسد :

« ای بندگان و کنیزان من ! قسم به عزت و جلالم که امروز جایگاه شما را نیکو

می دارم و پاداشی بس بزرگ به شما می دهم و غرفه هایی از بهشت به شما عطا می کنم که از زیر آنها نهرها جاری است . شما برای همیشه در آن خواهید بود و این جزای خوبی برای عمل کنندگان است . شما با روزه خود این ماه را که من حرمتش را واجب دانسته بودم ، بزرگ شمردید . ای ملائکه من ! بندگان و کنیزان من را وارد بهشت کنید » .

امام (ع) می افزاید : « این اجر و پاداش کسی است که مقداری از رجب ، هر چند یک روز از اول یا وسط و یا آخرش را روزه گرفته باشد » .

ائمه (علیهم السلام ) بر روزه گرفتن در ماه رجب تاکید کرده اند ، حتی برای یک روز آن ، پاداش عظیمی فرموده اند چنان که در حدیثی وارد شده : روزه یک روز از ماه رجب ، موجب می شود که انسان از آتش جهنم به اندازه مسیر یک سال دور شود . در فضیلت روزهای ماه رجب ، روایت دیگری را بیان میداریم .

حضرت رضا (ع) در روایتی        می فرمایند : « کسی که روز اول ماه رجب را از روی رغبت و امید ثواب روزه بگیرد ، خداوند متعال بهشت را بر او واجب می کند » . همچنین می افزایند : « کسی که روزی از اواسط ماه را روزه بگیرد ، به تعداد قبایل رَبیعه و مَضر حق شفاعت پیدا

می کند » . ایشان در ادامه می فرمایند : « کسی که روزی از اواخر ماه را روزه بگیرد ، خداوند متعال او را از پادشاهان بهشت ( ملوک الجنه ) قرار می دهد و از پدر و مادر ، پسر ، عمو ، عمه ، دایی ، خاله ، آشنایان و

همسایگانش شفاعت می کند ؛ هر چند مستحق آتش شده باشند . پیامبر اکرم (ص) می فرمایند : « کسی که دو روز از ماه رجب را روزه بگیرد ، خداوند آن قدر کرامت به او عطا می کند و او را گرامی می دارد که وصف کنندگان اهل آسمان و زمین نمی توانند آن کرامت را وصف کنند ، و به اندازه ی اجر و پاداشی که به ده نفر از راستگویان که تمام عمر ( طولانی شان ) داده است عنایت می کند ، و به همان مقداری که صادقان و راستگویان درروز قیامت شفاعت می کنند ، او شفاعت می کند و با راستگویان ، محشور و داخل بهشت می شود و از رفیقان آنها خواهد بود » .

در روایتی از حضرت امام کاظم ( ع) آمده است : « هر کس که سه روز از ماه رجب را روزه بگیرد ، بهشت بر او واجب می شود .»

در روایتی از پیامبر اکرم ( ص) چنین آمده : « هر کس که سه روز از ماه رجب را روزه بگیرد ، خداوند برای هر روز او ، ثواب یک سال روزه را می نویسد »


 

 

 

شب اول آن ، یکی از چهار شبی است که بر زنده نگه داشتن آن به عبادت تاکید شده و نیمه آن محبوب ترین روزها نزد خداوند متعال است و اعمال مخصوصی دارد . بعثت پیامبر (ص) که همان ظهور رحمت خداوند متعال است ، در بیست و هفتم این ماه واقع شده است .

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.