مدرسه علمیه فاطمیه پاکدشت
cb:post_author_photo_small][cb:post_author_photo_big][cb:post_body1][cb:post_body2]
cb:post_author_photo_small][cb:post_author_photo_big][cb:post_body1][cb:post_body2]
· فاطمه کاشانی
ای آن که به تقریر و بیان دم زنی از عشق
ما با تو نداریم سخن خیر وسلامت
با خود فکر می کردم ، همه ی نامه های اداری و رسمی یا غیر اداری و خودمانی با نام خداوند متعال آغاز می شوند .
همه ی وعظ و خطابه ها با نام خداوند متعال شروع می شوند .
سفره مان را با نام خدا باز می کنیم و الحمدالله این نام خدا بردن در ابتدای هر کاری ورد زبانمان شده است .
اما واقعاً چقدر یادش می کنیم ؟ چند نامه هست که محتوایش لله نوشته شده و چند وعظ و خطابه است که لله ایراد شود ؟ چند سفره را می توان نشست که نانش حلال باشد ؟ و چند ذکر لسانی ،ورد قلبمان شده است ؟
ما طلاب دروس دینی ،به قول معرف ما شاگردان مکتب جعفری (ع) چقدر لله درس خواندیم و اساتیدمان چقدر لله درس می دهند و اصلاً در هر جایگاه و هر منصبی که فکر کنید در آن قرار گرفته ایم چقدر لله آن را پذیرفته ایم و در آن عمل می کنیم ؟
نمی دانم این فضل است یا مایه شرمساری که گفته شود : عامه ی مردم اگر بی وضو گناه می کنند اما ما طلاب وضو گرفته و به اصطلاح دائم الطهاره گناه می کنیم . عامه ی مردم گاه بی نام خدا شروع می کنند و عمل خلاف شرع انجام می دهند ، ما با نام خدا از یادش غافلیم .
یادش به خیر آن زمان که از رذایل اخلاقی مان شرک خفی حب جاه و مقام ،کبر و خودپسندی بر ایمان می کنند و انذارمان می کردند .
استاد اخلاق !خیلی وقت است از این درسهایی اخلاق نشنیده ایم و دلمان تنگ است برای یک انذار عاشقانه ی استاد تا دلمان را بکوبد و هوایمان را عوض کند ، اشکمان را جاری سازد و همه ی عالم و دنیا را پشت سر یک تکبیر جا بگذاریم .
استاد بزرگوار ! آقای بهجت خدایتان رحمت کناد ،نظرتان را درباره ی فضیلت نماز شب یا گریه بر سید الشهداء (ع) می شنویم :
حجت الاسلام سید محمد باقر شفقی رحمه الله به نماز شب بسیار معتقد بود و بیش از سایر مستحبات به آن اهمیت می داد ، به خلاف مرحوم سید بحر العلوم که صبر می کرد تا مقداری روشن شود و آن گاه نماز صبح را می خواند . حجت الاسلام سید محمد باقر شفقی قدس سره در اصفهان درست اول فجر نماز صبح را به جماعت اقامه می نمود ،با این که اگر نماز جماعت را به تاخیر می انداخت ،افراد بیشتری حاضر می شدند ،ولی ایشان دستوری داد دو عادل بالای مناره بروندو پس از مشاهده ی طلوع فجر ،بلافاصله اذان بگویند .به ایشان گفتند :چرا مقداری صبر نمی کنید تا جمعیت زیادی برای درک فیض جماعت حاضر شوند ؟در جواب فرمودند :در میان مستحبات افضل از نماز شب سراغ ندارم . لذا ایشان برای این که مردم نماز شب را بجا آورند ،این چنین چاره اندیشی نموده بود که به دو نفر شخص عادل دستور داده بود تا به طور دقیق وقت فجر تعیین شود و کسانی که در نماز جماعت حاضر می شودند ،پیش از فجر بیدار شوند و نماز شب بخوانند . بدین ترتیب ،قطعاًکسانی که در نماز جماعت ایشان شرکت می کردند،نماز شب را هم می خواندند ،و با این کار مردم را به نماز شب وادار می کرد . بنده خیال می کنم فضیلت بکاء بر سید الشهداء (ع) بالاتر از نماز شب باشد زیرا نماز شب عملی قلبی صرف نیست بلکه کالقلبی است ،ولی حزن و اندوه و بکاء و دمعه عمل قلبی است به حدی که بکاء واز علائم قبولی نماز وتر است . در روایتی از امام جواد (ع) آمده است : آهنگ خدا نمودن با دل ، از خسته کردن اعضا و جوارح با اعمال (غیر قلبی رساتر است . عارفی چون حافظ از بسیاری ادعاهای واهی مقرون به کذب می نالد و جزایش را هجران از محبوب معرفی می کند . لاف عشق و گله از یار زهی لاف دروغ عشقبازان چنین مستحق هجرانند
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط وفائی نژاد در 1390/03/17 ساعت 10:44:41 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |