مقام علم‏

كسى كه به دنبال علم مى‏ رود، در بهشت فردوس، هزار قصر از طلا و در بهشت «خلد» يك صد هزار شهر از نور و در بهشت «مأوى» هشتاد قصر از ياقوت سرخ به او مى‏ دهند و هر درهمى كه در راه علم مصرف كند، حوريه‏ هايى به تعداد ستارگان و فرشته ‏ها به او مى‏ دهند و هر كس با طالب علم مصافحه كند، آتش دوزخ بر او حرام مى ‏گردد و چون طالب علم از دنيا برود، خداوند او را با تشييع‏ كنندگانش مى‏ آمرزد.

نقل است كه به مالك بن دينار گفتند: چه بسيارند افرادى كه علم را براى دنيا طلب مى‏ كنند؟ گفت: واى بر شما او را طالب دنيا مى‏ گويند نه علم.

آگاه باشيد هر گاه علم از ميان برود، دانشمندان از بين مى‏ روند.

و هر كس طالب علم را آزار دهد، فرشتگان او را نفرين كنند و در قيامت خدا بر او خشم گيرد.

و هر كس به طالب علم كمك كند، و لو به يك درهم، فرشتگان در هنگام قبض روحش او را به بهشت مژده دهند و خداوند درى از نور به قبرش مى‏ گشايد.

پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلم فرمود: از جبرئيل پرسيدم: علما، نزد خدا گرامى ‏ترند يا شهيدان؟ او گفت: يك عالم نزد خدا از هزار شهيد بالاتر است، زيرا علما به انبياء اقتدا مى‏كنند و شهدا به علما.

و فرمود: هر كس دوست دارد آزادشدگان از آتش را ببيند، به طالب علم بنگرد. 

و فرمود: طالب علم نزد خدا از مجاهدان و مرزداران و حاجيان و عمره‏ كنندگان و معتكفان و مجاوران خانه خانه بالاترند، و درختها و بادها و ابرها و درياها و ستارگان و گياهان و هر چيزى كه خورشيد بر او مى ‏تابد برايش از خدا آمرزش مى ‏خواهند.

منبع: ارشاد القلوب-ترجمه سلگى ،ج‏1 ،ص : 437

محبوبه نصرتی زاده( استاد)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.