استکبار از منظر قرآن کریم

چکیده
استکبار از جمله مسائل اخلاقی، سیاسی می باشد که قرآن کریم در آیات روشنگر خود به آن پرداخته است و جوامع و افرادی را که دچار این مشکل شده اند را یادآور شده است. و نه تنها از جوامع و افراد مستکبر یاد می کند که ویژگی های آنها را نیز بر می شمرد اعم از ویژگی های اخلاقی اعتقادی آنها مانند کفرورزی و خود بزرگ بینی، خود برتر بینی، حق ستیزی، استنکاف از عبادت و از جمله ویژگی های فرهنگی اجتماعی آنها اشرافیت،مترف بودن و فخر بر امتیازات مادی را نام برد.
همچنین طریقة مواجهه ی آنها با انبیا و نوع زندگی آنها را می توان به خوبی مشاهده نمود. مستکبرین با روش هایی مانند فریب، خدعه و ایجاد تفرقه و تبلیغات روانی درصدد تسلّط یافتن بر مسلمانان هستند. آنان گروهی هستند که سعی در به ضعف کشیدن دیگران را دارند و هم چنین در صدد تسلط فکری، اقتصادی و … بر همگان می باشند. بنابراین این مسأله مهم باید بیشر مورد بررسی قرار گیرد تا افراد و جوامع از آثار مخرب دنیوی و اخروی آن در امان بمانند.
لذا قرآن مسلمان را نسبت به وجود مستکبران آگاه می کند، و همچنین راهکارهایی که مسلمانان در برابر این گروه باید به کار گیرند را نیز بیان کرده است مانند راهکارهای اعتقادی و اجتماعی و سیاسی. بر اساس تعالیم اسلام در مقابل دشمنان باید با تقویت ایمان، و استقامت در ایمان و خودباوری و اعتماد به نفس ایستادگی کرد و همچنین با وحدت و همگرایی و شکستن ابهت دروغین مستکبران و در نهایت با دفاع، مستکبران را به انزوا کشاند. قرآن مستضعفان را وارثان زمین خوانده است و فرجام کار مستکبران را بیان کرده است.
این تحقیق جنبه کاربردی داشته و روش آن توصیفی تحلیلی می باشد و در سه فصل تنظیم شده است.
واژگان کلیدی: قرآن، استکبار، تکبر، استضعاف

تحقیق پایانی طلبه فارغ التحصیل حوزه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت

استاد راهنما: سرکارخانم نیکوبرش

استاد ارزیاب: سرکار خانم خدایی

تاریخ دفاع: 92/8/16

  • کتابسرای خاتم
    نظر از: کتابسرای خاتم
    1394/07/09 @ 04:32:20 ب.ظ

    کتابسرای خاتم [بازدید کننده]

    کتاب علوم العربیه قسمت نحو تالیف مرحوم استاد سید هاشم حسینی طهرانی . توضیح قواعد نحوی با مثالهایی از آیات و روایات و یا اشعار مناسب . این کتاب به زبان عربی نگاشته شده است . 03132236739 - اصفهانwww.posteketab.blogfa.com

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.