آرشیو برای: "مهر 1395"

دفن امام معصوم توسط امام معصوم

طبق اعتقادات و روایات ما، امام معصوم توسط امام معصوم کفن و دفن میشود راوی میگوید: «من نزد امام رضا(ع) بودم که علی بن ابی حمزه، ابن سراج و ابن مکاری بر حضرت(ع) وارد شدند. علی پس از گفتگو با حضرت(ع) درباره امامت ایشان، گفت: "از پدران شما برای ما روایت… بیشتر »

مستحبی که هزار واجب در آن است

حضرت آيت الله بهجت رحمه الله: معلوم می‌شود نماز شب مستحبی است نظیر روضه‌خوانی، که وقتی در زمان رضاخان منع کردند، یکی از اصحاب و اطرافیان حاج شیخ عبدالکریم حائری رحمه‌اللّه به ایشان عرض کرد: چیزی نیست، روضه‌خوانی یک عمل مستحب است که پهلوی آن را منع کرده… بیشتر »

رقت قلب چیست؟

قلب، گاهي داراي رقّت است و گاهي هم دچار ضعف مي شود. ممكن است كسي بگويد، من در تمام مدت عمر خود، حتي يك گوسفند را هم سر نبريده ام يا بريدن سر مرغي را نديده ام، اين رقّت قلب نيست، بلكه ضعف نفس است، زيرا همين شخص وقتي بوي كباب گوشت گوسفندي كه مي خورد، به… بیشتر »

گاهی خدا

ﺑﺎ ﺩﺳﺖِ ﺗﻮ... ﺩﺳﺖِ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺶ ﺭﺍ ﻣﯿﮕﯿﺮﺩ...! ﺑﺎ ﺯﺑﺎﻥ ﺗﻮ، ﮔﺮﻩ ﮐﺎﺭ ﺑﻨﺪﻩ ﺍﯼ ﺭﺍ ﺑﺎﺯ ﻣﯿﮑﻨﺪ...! ﺑﺎ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﺗﻮ، ﮔﺮﺳﻨﻪ ﺍﯼ ﺭﺍ ﺳﯿﺮ ﻭ ﻋﺮﯾﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﻣﯿﭙﻮﺷﺎﻧﺪ...! ﺑﺎ ﻗﺪﻡ ﺗﻮ، ﻣﺸﮑﻠﯽ ﺭﺍ ﺣﻞ ﻣﯿﮑﻨﺪ...! ﻭﻗﺘﯽ ﺩﺳﺘﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﯾﺎﺭﯼ ﻣﯿﮕﯿﺮﯼ، ﺑﺪﺍﻥ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺩﺳﺖِ ﺩﯾﮕﺮ ﺗﻮ، ﺩﺭ… بیشتر »

سياه پوشي از ديدگاه فقها

الف – عالم بزرگوار مرحوم بحراني مي نويسد: بعيد نيست استثناء پوشيدن لباس سياه در ماتم امام حسين(ع) از اين اخبار ( دال بر كراهت پوشيدن لباس سياه )، چون روايات مستفيضه داريم كه امر به اظهار شعائر حزن مي كند و تاييد مي شود به روايتي كه علّامه مجلسي(ره) از… بیشتر »

احادیث

امام باقر علیه السلام بعد از آموختن زیارت عاشورا به علقمه فرمودند : هر کس این زیارت را بخواند ( از دور یا نزدیک ) و بر حسین علیه السلام ناله کند و امر کند اهل خود را که بدون تقیه بر حسین علیه السلام گریه کنند و اقامه کنند عز را در خانه ‏اش به اظهار جزع… بیشتر »

علت بکاربردن لفظ یا علی هنگام خداحافظی

از پیغمبر سئوال شد: یارسول الله،ما وقتی صحبتمون، حرفمون با یکی تموم میشه، پایان کلاممون، او را به خدا می سپاریم، به بیان پارسی می گوییم خداحافظ و به زبان عربی می گوییم فی امان الله اگر بدون خداحافظی کردن، در وسط سخن گفتن از او جدا بشیم، نوعی بی ادبی می… بیشتر »

دلایل تاخیر ظهور از زبان حضرت حجت(عج)

دوست واقعی! اگر پیروان ما - که خدای آنان را در فرمانبرداری خویش توفیق ارزانی بدارد - به راستی در راه وفای به عهد و پیمانی که بر دوش دارند، همدل و یکصدا بودند، هرگز خجستگی دیدار ما از آنان به تأخیر نمی‎افتاد و سعادت دیدار ما، دیداری بر اساس عرفان و اخلاص… بیشتر »

شش نفر در تاریخ بسیار گریه کرده اند

حضرت ادم برای قبولی توبه اش انقدر گریه کرد که رد اشک بر گونه اش افتاد حضرت یعقوب به اندازه ای برای یوسف خود گریه کرد که نور دیده اش را از دست داد. حضرت یوسف در فراق پدر انقدر گریه کرد که زندانیان گفتند یا شب گریه کن یا روز. فاطمه زهرا در فراق پدر… بیشتر »

گوشه ای از خدمات امام سجاد (ع) به تشیع

حجت الاسلام دکتر رفیعی در حسینه امام خمینی (ره):در تاریخ تقریبا 250 ساله شیعه و امامت 11 امام بزرگوار(به غیر از دوران غیبت) سخت ترین دوران مربوط به امامت 34 ساله امام سجاد(ع) بود. جامعه اسلامی پر بود از فتنه ها و اضطراب ها و نگرانی ها و سختی های فراوان.… بیشتر »

نتیجه انسانیت

مدت ها پیش کشاورز فقیری برای پیداکردن غذا یا شکاری به دل جنگل رفت .هنوز مسیر زیادی را طی نکرده بود که صدای فریاد کمکی به گوشش رسید . او صدا را دنبال کرد تا به منبع آن رسید و دید که پسر بچه ای در باتلاقی افتاد و آهسته و آرام به سمت پایین می رود .آن… بیشتر »

پاداش مقاومت در برابر نفس اماره

شب هنگام محمد باقر - طلبه جوان- در اتاق خود مشغول مطالعه بود كه به ناگاه دختري وارد اتاق او شد. در را بست و با انگشت به طلبه بيچاره اشاره کرد که سكوت كند و هيچ نگويد. دختر پرسيد: شام چه داري ؟؟ طلبه آنچه را که حاضر کرده بود آورد و سپس دختر كه شاهزاده… بیشتر »

سرانجام تواضع

داستانی از شخص بزرگواری می‌خواهم تعریف کنم که قبر شریف ایشان، در تخت فولاد اصفهان که وادی السلام ثانی است، قرار دارد. مرحوم میرزا حسین کشیک‌چی هستند. ایشان توفیق پیدا کردند به محضر آقا جان، حضرت حجّت برسند و با حضرت در ارتباط بودند و متوفّی 1309 ه.ق… بیشتر »

اگر زينب نبود

سِرّ ني در نينوا مي‌ماند اگر زينب نبود كربلا در كربلا مي ‌ماند اگر زينب نبود چهره سرخ حقيقت بعد از آن توفان رنگ پشت ابري از ريا ميماند اگر زينب نبود چشمه ي فرياد مظلوميّتِ لب تشنگان در كوير تفته جا مي‌ماند اگر زينب نبود زخمهء… بیشتر »

انقلاب حسینی

باز هم پرچم عزای توراافراشتیم ودرسوگ توسیه پوشیم.این پرچم عزا ولباس مشکی مارابه یادکربلاوعاشورامی اندازد،به یاد حماسه وشهادت، به یادعدالت وشجاعت، به یادمدینه وکوفه وکربلا، به یادنماز،نیایش ،اشک،سجاده ،قران،جهاد،امربه معروف ونهی ازمنکروتولی وتری.توبرای… بیشتر »

حدیث عاشورایی

امام صادق (ع) فرمود : هر کس دوست دارد روز قیامت ، بر سر سفره ‏هاى نور بنشیند باید از زائران امام حسین ( علیه السلام ) باشد . منبع : کتاب وسائل الشیعه ، ج 10، ص 330، بحار الانوار، ج 98، ص 72. امام صادق (ع) فرمود : زیارت امام حسین علیه السلام… بیشتر »

تاسوعا و عاشورا به چه معنا است وآیا قبل از شهادت امام حسین (ع)تاسوعا و عاشورا وجود داشت؟

عاشورا از ریشة عشر به معنای ده و دهم و تاسوعا از ریشه تسع به معنای نه و نهم است . این لفظ فقط بر نهمین و دهمین روز محرم اطلاق شده است. به لحاظ آن که حوادث مهم کربلا در روز نهم و دهم ماه محرم الحرام اتفاق افتاد، این دو روز را برجسته تر نموده و به نام… بیشتر »

فلسفه خواندن زیارت عاشورا

آیت الله جوادی املی سرّ اين كه سفارش كرده ‏اند هر روز زيارت عاشورا بخوانيد و نسبت به اهل‏ بيت (عليهم ‏السلام) تولّی داشته و بر آنان صلوات و درود بفرستيد و از دشمنانشان تبرّی بجوييد، براي آن است كه طرز فكر معاندان ايشان منفور شود و گرنه هم ‏اكنون سخن از… بیشتر »

گفتگوی بسیار زیبای کعبه با کربلا

گفت با کرب و بلا کعبه من از تو برترم تو بیابانیّ و من بیت خدای اکبرم کربلا در پاسخش گفتا اگر تو خانه ای من همه خون خدامیجوشد ازبام ودرم کعبه گفتا مردو زن برگردمن آرد طواف من مَطاف مسلمین از کِهتر و از مِهترم کربلا گفتا چه گویی هر شب آدینه من… بیشتر »

اگر نتوان نذر محرم و صفر را انجام داد؟

چهل روز روضه نذر کرده‌ام اما شرایط خانه‌ام طوری نیست که همه چهل روز را روضه‌خوانی داشته باشم. چکار کنم؟ در احکام نذر آمده است که اگر نذر با شرایط شرعی باشد عمل به آن الزام آور و واجب است و در صورتی که شخص دیگر توانایی عمل به نذر را نداشته باشد و نتواند… بیشتر »

نظر مراجع در مورد لطمه رنی چیست؟

اگر شخصی در روضه‌ها به صورتش دست بزند تا جایی که صورتش زخم شود، حتی کبود شود، آیا این عمل مشکلی دارد؟ در پاسخ باید عرض کنیم در حد کبود شدن که حالا ممکن است با زنجیر زدن با سینه زدن بدن کبود شود، اگر ضرر معتنابهی برای بدن نداشته باشد به نظر حضرت آقا… بیشتر »

از بزرگی مشکل نترسید.

ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﻫﺎﻟﯽ ﺩﻩ ﺑﻪ اسم مش مراد به ﺻﺤﺮﺍ ﺭﻓﺖ ﻭ ﺷﺐ ﺍﺯ ﻗﻀﺎ ﺣﯿﻮﺍﻧﯽ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺣﻤﻠﻪ ﮐﺮﺩ . ﭘﺲ ﺍﺯ ﯾﮏ ﺩﺭﮔﯿﺮﯼ ﺳﺨﺖ ﺑﺎﻻﺧﺮﻩ ﺑﺮ ﺣﯿﻮﺍﻥ ﻏﺎﻟﺐ ﺷﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﮐﺸﺖ ﻭ اﺯ ﺁﻥ ﺟﺎ ﮐﻪ ﭘﻮﺳﺖ ﺣﯿﻮﺍﻥ ﺯﯾﺒﺎ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ ﺭﺳﯿﺪ ﻣﺮﺩ ﺣﯿﻮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻭﺵ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺁﺑﺎﺩﯼ ﺭﺍﻩ ﺍﻓﺘﺎﺩ. ﭘﺲ ﺍﺯ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﺩﻩ،… بیشتر »

فضیلت زیارت امام حسین ( علیه السلام)

قالَ رَسُولُ اللّهِ صلّى اللّه علیه و آله : اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤ منینَ لا تَبْرَدُ اَبَداً. پیامبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله فرمود : براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز… بیشتر »

محرم و عاشورا به ما نیاز ندارد!!!

محرم در فرهنگ اسلامی یک تاریخ زنده، یک انقلاب خونین، یک مظلومیت آشکار و یک مجموعه‌ی از حماسه های بی نظیر است. محرم ماه خداست. ماه که خون خدا بر زمین ریخت و بهترین بندگان خدا در دست بدترین موجودات زمینی به شهادت رسید. ماه محرم فصل شکفتن لاله های مقاومت… بیشتر »

چگونه از گناه هنگام ملاقات با خدا پاک باشیم؟

از ريان بن شبيب روايت شده است که گفته روز اول محرم به خدمت امام رضا عليه السّلام رسيدم حضرت فرمودند: ... اي پسر شبيب اگر بر حسين (عليه السّلام) گريه کني و آب ديده‌گان تو بر روي تو جاري شود حق تعالي جميع گناهان صغيره و کبيره تو را مي‌آمرزد خواه اندک باشد… بیشتر »

صدقه

طبق آیات و روایات صدقه دادن یک امر بسیار با ارزشی است، ولی شخص صدقه دهنده باید این کار را برای رضای خدا انجام دهد. مقدار آن هم هر مقداری که در توان شخص باشد کافی است. نیز علاقه انسان به مال و منال دنیوی منشأ فسادهای فراوانی است؛ پس هر گاه با دادن صدقه… بیشتر »

آداب و اعمال روز اوّل محرم

اوّل محرّم، اوّل سال(قمری) است و در آن دو عمل وارد است : 1- روزه : در روايت ريان بن شبيب از حضرت امام رضا عليه السّلام مروي است که هر که در اين روز روزه بدارد و خدا را بخواند، خداوند دعاي او را مستجاب کند چنان که دعاي زکريا را مستجاب نمود. 2- نماز : از… بیشتر »

زندگی را بهتر بفهمیم

ثروتمندی از پنجره اتاقش به بیرون نگاه کرد و مردی را دید که در سطل زباله‌اش دنبال چیزی می‌گردد. گفت، خدا رو شکر فقیر نیستم. مرد فقیر اطرافش را نگاه کرد و دیوانه‌ای با رفتار جنون‌آمیز در خیابان دید و گفت، خدا رو شکر دیوانه نیستم. آن دیوانه در خیابان… بیشتر »

لباس مشکی

یزید ملعون به اهل بیت  علیهم السلام گفت: آیا دوست دارید به مدینه برگردید یا در شام بمانید؟؟ من رفاهیات شمارا فراهم میکنم. ایشان فرمودند قبل ازبازگشت به مدینه دوست داریم برای حسین علیه السلام عزاداری کنیم. یزید ملعون گفت: آنچه دوست دارید انجام دهید.… بیشتر »

کسب رتبه دوم همایش خاستگاه ها و مبانی تکفیری گری

معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت «صدیقه خانی »رتبه دوم مقالات همایش خاستگاه ها و مبانی تکفیری گری که چهارشنبه  7مهرماه 1395 برگزار گردید را بدست آورد.  بیشتر »

دنیا دار ابتلا

گویند "حر بن يزيد رياحي" اولين کسي بود که آب را به روي امام بست و اولين کسي شد که خونش را براي او داد. "عمر سعد" هم اولين کسي بود که به امام نامه نوشت و دعوتش کرد براي آنکه رهبرشان شود و اولين کسي شد که تير را به سمت او پرتاب کرد!  کي مي‌داند آخر کارش… بیشتر »

حکمت

برای تبدیل آزادی به عدالت، هیچ راهی جز تحکیم، ترسیخ و توسعه ی آزادی نیست هر چند آزادی و عدالت، دو عنوان از یک حقیقت واحدند، با این حال آن چه ذاتاً مقدم است، آزادی است و آدمی و نیز جامعه و نیز جهان به میزانی که با تعریف اسلام از آزادی، آزاد است، عادل است… بیشتر »

پایان خوش

خدا کند یک اتفاق خوب بیافتد وسط زندگیمان آری همینجا وسط بی حوصلگی های روزانه مان، نگرانی های شبانه مان، وسط زخم های دلمان آنجا که زندگی را هیچوقت زندگی نکردیم.. یک اتفاق خوب بیفتد که خاطرات سالها جنگیدن و خواستن و نرسیدن از یادمان برود… آنگونه که یک… بیشتر »

تواضع

وقتى كتاب منازل الاخرة را نوشته و به چاپ رساندم، در قم شخصى بود به نام «عبدالرزاق مسأله گو» كه همیشه قبل از ظهر در صحن مطهر حضرت معصومه احکام شرعی را برای مردم مى گفت. مرحوم پدرم از علاقه مندان منبر شیخ عبدالرزاق بود و هر روز در مجلس او حاضر مى شد و شیخ… بیشتر »

برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی مدرسه علمیه فاطمیه (س) پاکدشت

مراسم آغاز سال تحصیلی 96-95 مدرسه علمیه خواهران فاطمیه (س) شهر پاکدشت با سخنرانی امام جمعه حجت الاسلام و المسلمین لزومی با موضوع تبیین تحصیل علوم حوزوی در حوزه های علمیه و هم چنین سخنرانی مدیریت مدرسه  با حضور مسولین ، طلاب و اعضای خانواده آنان برگزار… بیشتر »

برگزاری جلسه دفاعیه تحقیق پایانی مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت

به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت جلسه دفاعیه یازدهمین دوره تحقیقات پایانی این مدرسه علمیه برگزار شد. زهرا وفایی نژاد ، مدیر مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت با اشاره به برگزاری جلسه دفاع از تحقیقات پایانی5 نفر از طلاب این مدرسه علمیه تصریح… بیشتر »

برگزاری جلسه دفاعیه تحقیق پایانی مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت

به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت جلسه دفاعیه دوازدهمین دوره تحقیقات پایانی این مدرسه علمیه برگزار شد. زهرا وفایی نژاد ، مدیر مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت با اشاره به برگزاری جلسه دفاع از تحقیقات پایانی3نفر از طلاب این مدرسه علمیه تصریح… بیشتر »

برگزاری جلسه دفاعیه تحقیق پایانی مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت

به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت جلسه دفاعیه یازدهمین دوره تحقیقات پایانی این مدرسه علمیه برگزار شد. زهرا وفایی نژاد ، مدیر مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت با اشاره به برگزاری جلسه دفاع از تحقیقات پایانی1 نفر از طلاب این مدرسه علمیه تصریح… بیشتر »

شرکت معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت و 3 نفر از دبیران گروه های رشد 5 در نشست گفتمان‌سازی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

نشست گفتمان‌سازی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با حضور معاونین پژوهشی و پژوهشگران برتر حوزه علمیه تهران در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار شد. در این نشست دکتر اکبر زاده با اشاره به ضرورت تهیه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به تشریح فعالیت‌های صورت… بیشتر »

دوستی و راز داری

در یک دهکده ای دور افتاده دو تا دوست زندگی می کردند. یکی از اونها جانسون و دیگری پیتر بود. این دو تا از کودکی با هم بزرگ شده بودند. آنقدر این دو دوست رابطه خوبی با هم داشتند که نصف اهالی دهکده فکر میکردند که ِاین دو نفر با هم برادرند. با این حال که هیچ… بیشتر »

قتیل العبرات

امام باقر عليه السّلام نسبت به كسانى كه در روز عاشورا نمى توانند به زيارت آن حضرت بروند، اينگونه دستور عزادارى دادند و فرمودند:هر كس براي حسين عليه السّلام ندبه و عزادارى و گريه كند و به اهل خانه خود دستور دهد كه بر او بگريند و در خانه اش با اظهار گريه… بیشتر »

در فضیلت و اعمال روز مباهله

  روز بیست و چهارم این ماه ( ذى الحجة ) بنا بر اشهر روز مباهله است، و بعضى روز بیست و پنجم، و بعضى بیست و هفتم این ماه گفته اند. و اگر در هر یک از این دو روز بلکه در روز بیست و سوّم نیز اعمال این روز را بجا آورند نیک است.و سبب فضیلت روز مباهله به طور… بیشتر »

چرا خدا خواست واقعه عاشورا در ماه محرم باشد؟

یکی از سؤالاتی که پیرامون عاشورا مطرح می‌شود، این است که محرم جزو ماه‌های حرام است، پس چرا امام حسین(ع) در این ماه جنگ کرد؟ اصلاً فلسفه اینکه خدا خواست تا واقعه عاشورا در این ماه باشد،  چیست؟ مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم این گونه پاسخ… بیشتر »

ضمانت پیامبر اکرم(صلی الله علیه له و سلم)

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:  أَنَا زَعِيمٌ بِبَيْتٍ فِي رَبَضِ الْجَنَّةِ وَ بَيْتٍ فِي وَسَطِ الْجَنَّةِ وَ بَيْتٍ فِي أَعْلَى الْجَنَّةِ لِمَنْ تَرَكَ الْمِرَاءَ وَ إِنْ كَانَ مُحِقّاً وَ لِمَنْ تَرَكَ الْكَذِبَ وَ إِنْ كَانَ… بیشتر »

مهم ترین کارکردها و آثار عزاداری امام حسین(علیه السلام)،

زنده نگاه داشتن نهضت عاشورا عزاداری برای امام حسین(علیه السلام) در مهم ترین کارکرد خود، سبب شده است تا یاد، نام و پیام‌های نهضت عاشورا زنده و جاوید بماند، و آموزه‌های آن به همه بشریت انتقال یابد. از این طریق، همه انسان‌ها ـ مسلمان و نامسلمان در طول… بیشتر »

مثل درخت انگور

درخت انگور اگر بخواهد بیشتر رشد کند و بار و محصول بیشتری داشته باشد باید تکیه کند ، آنهم بر تکیه گاهی محکم و رفیع و بلند . ما هم اگر بخواهیم در این عالم رشد کرده و بار و حاصل بیشتری داشته باشیم ، باید تکیه کنیم  آنهم بر تکیه گاهی که قادر باشد و بالا و… بیشتر »

مثل درخت انگور

درخت انگور اگر بخواهد بیشتر رشد کند و بار و محصول بیشتری داشته باشد باید تکیه کند ، آنهم بر تکیه گاهی محکم و رفیع و بلند . ما هم اگر بخواهیم در این عالم رشد کرده و بار و حاصل بیشتری داشته باشیم ، باید تکیه کنیم  آنهم بر تکیه گاهی که قادر باشد و بالا و… بیشتر »

نگرانی رسول خدا صل الله و علیه و آله و سلم

در حدیثی پیغمبر اکرم(ص) فرمود: ‌من از اینکه امتم دچار فقر بشوند نگران نیستم، این امر خطر ایجاد نمی‌کند ولی اگر دچار فقر تدبیر و فکر و عقل بشوند، هراسان و نگران می‌شوم چون امت مرا به خطر خواهد انداخت. آشنایی با قرآن، ج 8 / ص 150 استادمطهری. محبوبه نصرتی… بیشتر »

نگاهی به مکارم اخلاقی امام موسی کاظم (علیه السلام)

امام موسي کاظم (ع) در ميان شخصيت هاي علوي موجود در آن زمان از نظر علم و تقوا و زهد و عبادت، سرآمد روزگار خويش به شمار مي آمد. الف)مشورت با غلامان و احترام به آن ها حسن بن جهم مي گويد: در محضر امام رضا (ع) بوديم، سخن از امام کاظم(ع) به ميان آمد، امام رضا… بیشتر »