آرشیو برای: "شهریور 1395"

کمال ایمان

حضرت رسول به حضرت علی امیر المومنین  صلوات الله علیهما فرمود: ای علی مثال تودر امت من مثال(قل هوالله احد) است که هرکس آن را یک مرتبه بخواند گویا ثلث قرآن را تلاوت کرده و هرکس آن را دومرتبه بخواند گویا دو سوم قرآن را تلاوت کرده است و هرکس سه مرتبه آن را… بیشتر »

افسانه یا داستان کدامیک؟

در زمان های قدیم یک دختر از روی اسب می افتد و  (لگنش) از جایش درمی‌رود. پدر دختر هر حکیمی را به نزد دخترش می‌برد، دختر اجازه نمی‌دهد کسی دست به باسنش بزند, هر چه به دختر میگویند حکیم بخاطر شغل و طبابتی که میکنند محرم بیمارانشان هستند اما دختر زیر بار… بیشتر »

عید ولایت

اَلْحَمدُ لِلهِ الَّذِي جعلنا منَ المُتَمَسِّكينَ بِوِلاية اميرِ المُومِنين. عمری است که دم به دم علی می گویم در حال نشاط و غم، علی می گویم یک عمر علی گفتم و ان شاالله تا آخر عمر هم، علی می گویم محبوبه نصرتی زاده(استاد) بیشتر »

کوه خودپرستی

اگر خدا فقط زهد از شما می خواست برای چه این نعمت ها را خلق کرده؟ و اگر همه ی آدم های دنیا ترک دنیا می کردند، دنیا لغو میشد. نعمت های دنیا برای شما خلق شده یعنی از آنها استفاده کنید.اصلا راه انبیا این نبوده که همه یک گوشه بیفتند و ترک دنیا کنند. تعلیمات… بیشتر »

فواید صدقه

برای صدقه واجب یا مستحب، فوائد بسیاری است كه از خلال روایات و آیات استفاده می شودبدون آن که ادعای برشمردن همه انها را داشته باشیم، به مواردی اشاره می کنیم: 1- پاداش زیاد اخروی؛ چنانكه از پیامبر اكرم(ص) نقل شده است که فرمودند: آگاه باشید هر كه انفاق… بیشتر »

مناظره قرآن و موبایل

♻️جوانی موبایلش رو کنار قرآن جا گذاشت و رفت بیرون از منزل و فرصتی برای گفتگو بین ????قرآن و ‌????موبایل فراهم شد..♻️ ????موبایل : این اولین باره که منو فراموش میکنه ????قرآن : منو همیشه فراموش میکنه ????موبایل : من همیشه با اون حرف میزنم ،اونم با من… بیشتر »

خلاصه تمام ادعیه

روزی شخصی خدمت حضرت امام علی (علیه السلام) می رود و می گوید یا امیرالمومنین بنده به علت مشغله زیاد نمی توانم همه دعاها را بخوانم، چه کنم؟ حضرت علی ( علیه السلام) فرمودند: خلاصه تمام ادعیه را به تو می گویم، هر صبح که بخوانی گویی تمام دعاها را خواندی.… بیشتر »

چه کسی توان این کار را دارد؟

پیامبر خدا (ص) : بر هر مسلمانی است که هر روز صدقه بدهد. عرض شد: چه کسی توان این کار را دارد؟ حضرت فرمود: برداشتن چیزهایی آسیب رسان از سر راه، صدقه است؛ نشان دادن راه به دیگری، صدقه است؛ عیادت از بیمار، صدقه است؛ امر به معروف، صدقه است، نهی از منکر صدقه… بیشتر »

راز شاد زیستن

باهم به ویژگیهای ده­گانه درباره راز و رمز شاد زیستن از نگاه اندیشمندان می­پردازیم: 1. نوع نگاه و نگرش به خویشتن    گام اوّل شاد زیستن، آن است که همیشه از خود به خوبی یاد کنیم و از واژه­ها و کلمات زیبا و دلپذیر در سخنان خویش استفاده نماییم. با نگاهی به… بیشتر »

جاده سبز انتظار

خدایا چه بگویم، بگویم دلم گرفته، روسیاهم،منتظرم،ولی هنوز دلم را آب و جارو نکرد ه ام. اینها را چگونه بگویم وقتی که عمری زندگی کردم ونه خود را شناختم ونه هدف از زندگی را. زندگی با خنده و شادی، گریه و غم عجین شده است .اگر بخواهیم زندگی را سخت بگیریم سخت… بیشتر »

مسلخ الهی

ابراهیم با پذیرش حاکمیت و اطاعت از دستور پروردگارش سربلند شد، اسماعیل هم با پذیرش حاکمیت و اطاعت از دستور خداوند پیامبریش تضمین شد. معصومیت های نا آگاهانه مان را به مسلخ و قربانگاه عامه الهی بریم و متعالی گردیم. ان شاالله عیدتون برکتمند باد. محبوبه… بیشتر »

اعمال روز عرفه

روز نهم ذي‌الحجه روز عرفه و از اعياد عظيمه است، هرچند به اسم عيد ناميده نشده و روزي است که حق تعالي بندگان خويش را به عبادت و طاعت خود خوانده و مؤيد جود و احسان خود را براي ايشان گسترانيده و شيطان در اين روز خوار و حقيرتر و رانده‌تر و در خشمناکترين… بیشتر »

عید قربان در احادیث

رسول الله صلى الله عليه و آله : مَن قامَ لَيلَتَيِ العيدَينِ مُحتَسِبا للّه ِِ ، لَم يَمُت قَلبُهُ يَومَ تَموتُ القُلوبُ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: هر كس دو شب عيد [ فطر و قربان] را به خاطر پاداش خدا به عبادت بپردازد ، در آن روز كه دل ها مى… بیشتر »

عید قربان در احادیث

رسول الله صلى الله عليه و آله : مَن أحيَا اللَّيالِيَ الأَربَعَ وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ : لَيلَةَ التَّروِيَةِ ، ولَيلَةَ عَرَفَةَ ، ولَيلَةَ النَّحرِ ، ولَيلَةَ الفِطرِ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كس اين چهار شب را شب زنده دارى كند، بهشت براى… بیشتر »

مسلخ ایمان

اگر بتوانیم رضای خویش را فدای رضای حق کنیم؛ اگر بتوانیم از خواسته دل در راه خواسته دین چشم بپوشیم؛ و اگر بتوانیم از داشته ها و خواسته ها بگذریم؛آنگاه به مرز عبودیت و به حوزه قربانگاه قدم نهاده ایم.آنچه انسان را به خدا نزدیک می سازد، اطاعت است و عبودیت و… بیشتر »

شهادت امام محمد باقر علیه السلام تسلیت

شعر حمید رضا برقعی نگاه کودکی ات دیده بود قافله را                      تمام دلهره ها را، تمام فاصله را هزار بار بمیرم برات، می خواهم                       دوباره زنده کنم خاطرات قافله را تو انتهای غمی، از کجا شروع کنم                     خودت بگو،… بیشتر »

برگزیده شدن یکی از اساتید در مسابقه روش تحقیق علمی

خانم محبوبه نصرتی زاده یکی از اساتید حوزه در مسابقه روش تحقیق علمی حوزه علمیه عبدالعظیم حسنی( علیه السلام) به قید قرعه برگزیده شدند. بیشتر »

فاطمه؛ الگوی مادری

                                              فاطمه؛ الگوی مادری چکیده توصيف شأن و مقام مادر و قدر و منزلت او، به‌طور وصف‌ناپذيري در خلال آيات و روايات بيان شده است. مادر حافظ و نگهبان فرزند از سرما، گرما، گرسنگی و تشنگی و... است. او سایه بان مهربانی و… بیشتر »

حجاج بی سلاح و لب تشنه

نخستین سالگرد شهادت مظلومانه 461 تن از حجاج کشورمان در فاجعه اسف بار منا در حالی در روزهای آینده برگزار می شود که برخی از خانواده های این شهدا، فاجعه منا را تلخ ترین خبر زندگی خود عنوان می کنند و معتقدند که این فاجعه نباید به فراموشی سپرده شود. نام منا… بیشتر »

چرا به حافظ لسان الغیب گفته می شود؟

روزی که حافظ از دنیا می رود برخی مردم کوچه و بازار به فتوای مفتی شهر شیراز به خیابان می ریزند و مانع دفن جسد شاعر در مصلای شهر می شوند، به این دلیل که او شراب خوار و بی دین بوده و نباید در این محل دفن شود. فرهیختگان و اندیشمندان شهر با این کار به مخالفت… بیشتر »

در انتظار غدیر

شیعه ای که کور باشد شیعه نیست                از امامش دور باشد شیعه نیست شیعه یعنی سر بلندی در جهان                    شیعه یعنی افتخار هر زمان شیعه یعنی لا وصی الا علی                      شیعه یعنی لا ولی الا علی شیعه باکی در دلش از دار… بیشتر »

هر مردی نیازمند این سه خصلت است

امام صادق علیه السلام فرمود: هر مردی برای اداره منزل و خانواده خود به سه خصلت نیاز دارد، اگر " این خصلت ها" در طبیعت او نباشد، باید خود را به سختی بیاندازد تا آنها را بدست آورد: 1- خوش رفتاری 2- گشاده دستی سنجیده 3- غیرت برای حفاظت از اهل منزل تحف… بیشتر »

هنگام غم و اندوه چه دعایی بخوانیم.

  از دعاهاى امام سجاد عليه السلام است هرگاه كار دشوارى به‌ او‌ رو‌ مى آورد يا‌ پيشامد سختى رخ مى داد ‌و‌ به‌ هنگام غم ‌و‌ اندوه ̶    اى آنكه گره هاى ناگوارى ها به‌ وسيله ‌ى‌ او‌ بازمى گردد، ‌و‌ اى آنكه تندى سختيها به‌ او‌ شكسته مى شود، ‌و‌ اى آنكه رهائى… بیشتر »

نحوه شهادت حضرت جوادالائمه

درباره آمد و شد امام در مدینه و احترام مردم نسبت به آن حضرت، اطلاعات مختصری در پاره ای از روایات آمده است.(1) فراخوانی آن حضرت به بغداد، در سال 220، توسط معتصم عباسی، آن هم درست در همان اولین سال حکومت خود، نمی توانست بی ارتباط با جنبه های سیاسی قضیه… بیشتر »

مكتب علمى امام جواد علیه السلام

 ه یكى از ابعاد بزرگ زندگى ائمه ما، بعد فرهنگى آنها است. این پیشوایان بزرگ هركدام درعصر خود فعالیت فرهنگى داشته در مكتب خویش شاگردانى تربیت مى‏كردند و علوم و دانشهاى خود را توسط آنان در جامعه منتشر مى‏كردند، اما شرائط اجتماعى و سیاسى زمان آنان یكسان… بیشتر »

یک جعبه و یک دنیا حرف

وارد دارو خانه شدم و منتظر بودم تا نسخه ام تحویل دهند. فردی وارد شد و با لهجه ای ساده و روستایی پرسید: کرم ضد سیمان دارین؟ فروشنده که انگار موضوعی برای خنده پیدا کرده بود با لحنی تمسخر آمیز پرسید؟ کرم ضد سیمان؟بله که داریم. کرم ضد تیر آهن و آجر هم داریم… بیشتر »

نیایش

خدایا بهترین درسها را در زمان سختی آموختم و دانستم صبور بودن یک ایمان است و خویشتن داری عبادت.... فهمیدم ناکامی به معنای تاخیر است ، نه شکست و خندیدن یک نیایش است.... فهمیدم جز به تو نمی توان امید داشت و جز با عشق به تو نمی توان زندگی کرد....  محبوبه… بیشتر »

خون را با خون نمی توان شست

" وَ لَکُم فی القِصاصِ حیوۀ یا اُولیِ الاَلبابِ لَعلَکُم تتَقُون" و برای شما ای خردمندان! در قصاص، زندگی ( برخوردار از امنیت نهفته) است؛ باشد که پروا پیشه سازید>(سوره بقره،آیه 179) سخن در ضرورت حکم قصاص است که اگر نباشد حیات جامعه به خطر می افتد.… بیشتر »

آیا می‌دانید روز دحو الارض چه‌ روزی و اعمال آن چیست؟

بیست و پنجم ماه ذی القعده روز دحوالارض است. دحوالارض را چنین معرفی می کنند "روزی که زمین از زیر کعبه کشیده و گسترانیده شد" . گر چه این مطلب یعنی کشیده شدن و گسترانده شدن زمین در وحله اول عجیب به نظر میرسد اما تعریف واضح تر این موضوع این است که گفته شود… بیشتر »

چگونه کاری کنید که همه آرزومند شنیدن نظرات شما باشند؟

رمز موفقیت آن است که وقتی دیگران در حال صحبت هستند صحبت آنها را قطع نکنید. به جای آن ساکت باشید، به دقت به سخنان دیگران توجه کنید. آرام و خونسرد باقی بمانید. سرانجام وقتی نوبت صحبت شما رسید، مردم به دقت به سخنان شما یعنی یک ناظر با ملاحظه توجه می کنند.… بیشتر »

چگونه انرژی بیشتری داشته باشیم؟

اگر کم انرژی هستید و علاقه ای به انجام کاری خاص ندارید به این دلیل است که اهداف ئ برنامه ندارید و خودتان را کمتر از چیزی که هستید می بینید. در وجود تمام انسانها نیروهایی وجود دارد که اگر تلاش کنیم همه آنها را به کار گیریم به موفقیت های چشمگیری می رسیم.… بیشتر »

هفته اقتدار

هفته دولت، هفته اقتدار و پیروزى دولتى است که حمایت و پشتیبانى میلیونها تن از ملت خود را همراه دارد. هفته دولت، هفته سپاس و قدردانى از دولتى است که هدفش اجراى حدود الهى و احکام آسمانى اسلام و ایجاد جامعه اى سرشار از عدالت، نظم و امنیت است. این هفته مبارک… بیشتر »

علت نامگذاری هفته دولت چیست؟

چند روز پس از فاجعه هشتم شهریور سال 60، مرحوم آیت‏ الله ربانی املشی (دادستان کل کشور) در 18 شهریورماه عامل انفجار دفتر نخست‏ وزیری را که به شهادت شهیدان رجایی و باهنر منجر شد، در یک پیام تلویزیونی ‏ معرفی کرد: «عامل انفجار نخست‏ وزیری شخصی به نام مسعود… بیشتر »

چهل روز تا محرم

توصیه آیت‌الله حق‌شناس برای برآورده شدن حوائج/ چگونه چله زیارت عاشورا بگیریم مرحوم آیت‌الله عبدالکریم حق‌شناس(ره) توصیه خاصی برای قرائت زیارت عاشورا داشت و بر این باور بود با این چله زیارت عاشورای امام حسین(ع) می‌توان به حاجت‌های بسیار بزرگ و نشدنی دست… بیشتر »

اگر فردا آخرین روز دنیا باشد؟

تمام خطوط تلفن دنیا پر می شود از جمله هایی مانند: " همیشه دوستت داشتم"، " عاشقتم". هیچ وقت نتوانستم بگویم دوستت دارم، " مرا ببخش". خدایا شرمنده ام خیلی گناهکارم، دستم خالیست ، اندوخته ای ندارم ،فکرش را نمیکردم فردا آخرین روز باشد . هزاران نفر برای دیدن… بیشتر »

نگاه به نیت خواهر و برادری

اقسام نگاه به نامحرم یکی از دستورات قرآنی، کنترل نگاه است. قرآن خطاب به پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: به مومنان بگو چشم های خود را ( از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند... و به زنان با ایمان بگو چشم های خود را ( از نگاه هوس آلود) فرو گیرند.(1)… بیشتر »

معیار شادی

حضرت امیر المومنین(علیه السلام) می فرماید: "سُرورُ المومنِ بِطاعهَ رَبهِ وَ حُزنُهُ عَلَی ذَنبهِ" شادمانی مومن به اطاعت پروردگار و غصه او به نافرمانی و معصیت خداوند است. (غررالحکم؛181) من امروز خوش هستم؛ برای اینکه نمازم تا امروزچند غلط داشت، غلطهایش را… بیشتر »